Do nákupních center vstupují noví hráči

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: nelso.cz

Majitelé obchodních center hledají cesty, jak překonat stagnující poptávku a přitáhnout zákazníky, kteří se výletům za nákupy běžně vyhýbají. Alternativou bývá vstup internetových prodejců, pronájem na zkoušku levným řetězcům nebo zapojení velkoobchodu.

V centru Berounka Park Plzeň otevřel v červnu svoji první prodejnu velkoobchod nápojů Elko. Jde vůbec o první cash & carry v tuzemském retail parku. V menších nákupních centrech tohoto typu se potraviny dosud prodávaly jen v hyper- a supermarketech.

„Na maloobchodním trhu je silná konkurence, proto se každý majitel centra snaží o inovace. Umístění prodejny cash & carry je novinka a očekáváme, že přitáhne další zákazníky,“ říká Katalin Szável ze společnosti St. Wenceslas Property Fund, která Berounka Park vlastní.

Do regionálních či hůř prosperujících center vstupují diskontní sítě oděvů a dárkových předmětů jako Lidovka, Kik či Hák a Hák, které dříve umísťovaly své obchody samostatně v ulicích. Majitelé objektů jim kromě sníženého nájemného často nabízejí krátkodobé smlouvy, aby si sítě mohly fungování v rámci centra vyzkoušet. Výjimkou není ani poskytnutí prostor k časově omezeným výprodejům.

Nováčky jsou internetoví obchodníci. Do kladenské Oázy a českobudějovického centra Čtyři Dvory zamířil prodejce počítačů a elektroniky Alza.cz, který měl podobně jako další on-line prodejci zatím odběrová místa hlavně v areálech skladů či v prodejnách mimo hlavní tepny.

Rostoucí trend on-line nákupů vede ke vzniku nových konceptů, jako je „e-drive“ ve Francii. Jde o haly, kam si zákazníci jezdí vyzvednout zboží zakoupené přes internet. „Výhodou pro majitele e-drive je, že objekt mohou vykázat jako skladové prostory, a tedy se na něj nevztahují povolení jako na výstavbu nákupních center,“ vysvětluje šéf Retail Consulting Group Christopher Wicker. Ve Francii už existuje na 500 středisek e-drive a naplánováno je dalších osm set.