EP Industries: Magistrát s pachtem Pražských služeb obchází zákon

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: Martin Pinkas, Euro

Hlavní město stále nemá jasno v tom, kdo začne svážet od začátku listopadu komunální odpad. O vyvedení části společnosti Pražské služby (PS), takzvaném pachtu, pod další městskou společnost Technická správa komunikací (TSK) bude jednat valná hromada PS až příští týden.

Pražské služby se zatím snaží domluvit pronájem techniky a svozových nádob se společností AVE ze skupiny EP Industries. Majoritním akcionářem firmy je Daniel Křetínský. EP Industries nedávno koupila pětinový podíl v Pražských službách od minoritního akcionáře Northward Holdings Limited (NHL).

Podle mluvčího EP Industries Daniela Častavje Praha tím, že nechce pokračovat v otevřeném tendru, obchází zákon o zadávání veřejných zakázek. „Ohradili jsme se u hlavního města Prahy i u Pražských služeb,“ sdělil serveru E15.cz Častvaj.

Vyvedením části Pražských služeb do prázdné schránky, která nemá podle Častvaje ani potřebná povolení pro nakládání se všemi druhy odpadu, hrozí, že dojde k poklesu hodnoty Pražských služeb o jednu miliardu.

Praha 2: Nevíme, kdo bude svážet

Proti změnám ve svozu odpadu se staví například i městská část Praha 2. „Přivítali bychom, kdyby zůstal zachován současný systém, když už město nesměřuje ke konečnému řešení. Stále si myslíme, že by bylo nejlepší a nejefektivnější soutěžit svoz jednotlivých městských částí nebo obvodů Prahy,“ uvedl místostarosta Prahy 2 Václav Vondrášek (ODS).

Upozornil na to, že městská část stále neví, kdo bude od listopadu odpad svážet. „Pražské služby by musely do tří týdnů převzít klíče od všech domů a uzavřít se všemi nové smlouvy, pokud by chtěly svážet odpad samy bez subdodávek AVE, Komwag a Ipodec,“ konstatoval. Praha 2 je s prací firmy Komwag, která sváží odpad v této městské části, spokojena. Ve firmě navíc městská část vlastní 34 procent. „Město nám sníží hodnotu podílu a připraví nás o dividendy, pokud Komwag z odpadů vystrnadí,“ dodal místostarosta.

Podle mluvčího Pražských služeb Radima Many by měla firma být od 1. listopadu schopná samostatně a v plném rozsahu odpad svážet. Kolik vozů a jakého typu Pražské služby nakoupily, ale nechtěl Mana sdělit.

Ekoservis a TSK

Valná hromada Pražských služeb by měla 14. října schválit vyčlenění všech komerčních zakázek Pražských služeb, které nevykonávají pro hlavní město, do samostatného závodu a ten pak převést do nové firmy Pražský Ekoservis, kterou Pražské služby založily jako svou stoprocentní dceřinou společnost. Pod TSK by přešla druhá část Pražských služeb – tedy především svoz a malešická spalovna.

Město tak dál pokračuje v plánu, který představilo minulý měsíc poté, co minoritní akcionář neprodal svůj podíl (19,3 procenta) městu, ale odpadové firmě AVE. Právě ta by ovšem mohla ale do děje významně zasáhnout.

AVE už v minulosti vyzvala radnici, ať zanechá nestandardních kroků. Jako minoritní akcionář Pražských služeb by mohla podat žalobu k soudu s návrhem na předběžné opatření z důvodu snižování hodnoty firmy a pacht tak znemožnit. Podle zdrojů týdeníku Euro je ve hře i varianta, že by si Pražské služby dále „propachtovaly“ své současné subdodavatele - AVE, Komwag a Ipodec.

Společnost AVE chce od Prahy většinový podíl (77 procent) v Pražských službách odkoupit. Hovoří se o částce tři miliardy korun. Hlavní město se ale nechce vzdát malešické spalovny. „Spalovnu držíme,“ uvedla magistrátní mluvčí Petra Hrubá.