Firmy loví zaměstnance stále více u konkurence

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: ctk

V řadě klíčových pracovních profesích v České republice je takřka plná zaměstnanost. Tuzemské podniky narazily na strop pracovního trhu.

Kandidáty pro klíčové pracovní pozice už není v Česku kde brát, manažeři tak stále častěji sázejí na služby lovců schopných lidí. Takzvaný headhunting neboli přetahování mozků od konkurence zažívá v posledních měsících nejsilnější vlnu zájmu od finanční krize v roce 2008. V některých profesích jde často o jediný nástroj, kterak pracovní pozici obsadit.

„Stále více firem naráží na realitu pracovního trhu, kdy v některých oborech žádní volní uchazeči splňující náročné požadavky firem prostě nejsou nebo se dají počítat na prstech jedné ruky,“ uvádí expert personální agentury Manpower Group Jan Šindelář. Headhunterský byznys tak zažívá žně. „Nárůst kontraktů se oproti loňsku pohybuje v desítkách procent,“ dodává David Petrů z poradenské firmy Hill International.

Chybí technici a „ajťáci“

Úzkým hrdlem domácího pracovního trhu jsou především specialisté z technických oborů a informačních technologií. Právě v těchto vodách působí lovci nejčastěji. „V obou oborech je zhruba pětina pozic obsazována tímto způsobem a tendence je rostoucí,“ říká Jitka Součková z personální agentury Grafton Recruitment.

Dalším segmentem ekonomiky, v němž společnostem přestávají stačit kandidáti, jsou podle ní finance. Vůbec nejčastějším cílem v hledáčku headhunterů je střední technický personál výrobních společností. Proti minulým létům společnosti tímto způsobem stále častěji obsazují i svůj top management. „Poptávka firem setrvale roste, intenzita headhuntingu ale přitom stále ještě nedosahuje úrovně před finanční krizí,“ dodává Šindelář.

Zvýšený zájem o přetahování mozků podle odborníků započal už v roce 2014, teprve loni se ale byznys spolu se strmě rostoucí ekonomikou dostal do otáček. „Firmy však mnohem více než v minulosti sledují náklady, a tak obvyklou cestou nebývá uchazeče přeplatit, ale spíše ho zaujmout specifickou nabídkou či odlišnou firemní kulturou,“ dodává Andrea Linhartová Palánová z poradenské firmy PwC.