„Ke konci roku 2014 došlo k malému poklesu. Jedná se ale pouze o krátkodobý výkyv, který je vyvolaný externími šoky, jako je posílení švýcarského franku,“ říká Ján Kubušek z Hodinářství Bechyně, do jehož portfolia patří značky Rolex či Longines.
Nejvíce luxusních hodinek se stejně jako v předchozích letech prodalo v Hongkongu, Spojených státech amerických a Číně. Naopak problematickým územím se pro švýcarské firmy stává Evropa, která je jediným kontinentem s klesající poptávkou. Podle výročních statistik FHS se prodeje na starém kontinentu propadly o 1,2 procenta na 6,8 miliardy franků. Důvodem poklesu je především ekonomická nestabilita a neustálá hrozba pádu do recese. Výrazný propad zaznamenaly Německo a Francie (obě země o více než šest procent), v Portugalsku se prodeje snížily o 5,1 procenta.
Vývoz švýcarských hodinek|
Kromě domácí poptávky se na špatném výsledku z Evropy podepsal také odliv ruských turistů. Ti v důsledku protiruských sankcí a klesajícího rublu omezili cestování a nákupy luxusního zboží. Nejvíce se to odrazilo na prodeji mechanických strojů v regionu východní Evropy. Tam činil propad poptávky 9,7 procenta, což je nejvíce ze všech regionů sledovaných FHS.
Letošní rok by dle odborníků neměl přinést výraznější změny. Tou největší bude zdražování v důsledku posílení franku. Ceny již rostou i na českém hodinářském trhu. „V posledních dnech rostly ceny téměř u všech švýcarských značek,“ potvrzuje Kubušek. „Zdražení by mohlo mít dopad na méně etablované značky na českém trhu,“ uzavírá.
Vývoz švýcarských hodinek|
Reuters: Na růst franku doplatí vývozci a cizinci se švýcarskou hypotékou