I nejbohatší šetří. Aerolinky, hotely i zábavní parky nečekaně přibržďují

Delta Airlines v New Yorku.

Delta Airlines v New Yorku. Zdroj: Profimedia

Jiří Liebreich

Nemožnost naplno cestovat během pandemie covid-19 sice pokazila milionům turistů plány na další výpravy, také jim ale ušetřila spoustu peněz. Právě tyto úspory spolu s efektem odložené poptávky v minulých letech roztočily ozubená kola cestovního ruchu do nekompromisního sprintu. Ten ovšem nyní zpomaluje spíše v udýchaný výklus. Finanční polštář už turisté spotřebovali a začínají utrácet mnohem opatrněji: na svých prodejích a rezervacích to vidí aerolinky, hotely, ubytovací platformy typu Airbnb či zábavní parky.

Přestože obyvatelé řady nejen evropských měst v letních měsících silně protestují proti takzvanému overturismu, tedy přílišnému množství turistů v oblíbených dovolenkových destinacích, trh jako celek v poslední době spíše brzdí. Vyhlášená města typu Barcelony jsou sice podle mnohých obyvatel neúnosně přeplněná, souhrnná data z odvětví, která dokumentují vývoj plošně, nejen ve vybraných městech, ale ukazují na zpomalení turismu.

Agentura Bloomberg ilustruje trend na transatlantických letech mezi Evropou a Severní Amerikou, tedy na nejziskovějším leteckém koridoru, kde se mísí relativně bohatší turisté s cestujícími za byznysem. Aerolinky předpokládaly, že bude o tyto lety velký zájem, čemuž přizpůsobily kapacity v letadlech. Poptávka však zaostává za očekáváním a výsledkem je neplánované zlevňování letenek.

Poslední známá data společnosti Cirium z května ukazují, že cena zpátečních letenek z USA do Evropy klesla o devět procent v nejnižší ekonomické třídě na 848 dolarů a o sedm procent na 3606 dolarů v byznysové třídě. Dopravcům příliš nepomohly ani letní olympijské hry ve Francii, jak konstatovala aerolinka Air France-KLM, která v tomto smyslu hovoří o zklamání. Zpomalování turistického ruchu je patrné jak v Evropě, tak v USA.

Původní ambiciózní expanzivní plány tak redukují velké americké aerolinky jako United Airlines či Delta Air Lines i jejich nízkonákladoví konkurenti typu Spirit Airlines nebo Frontier Group. Někdejší záměr přehodnocuje i největší evropský nízkonákladový dopravce Ryanair.

Ten původně čekal, že si bude moci dál dovolit ceny letenek díky vysoké poptávce zvyšovat. V uplynulých dnech ale varoval investory, že se patrně bude muset uchýlit k pravému opaku. I proto odepsaly akcie firmy od poloviny července asi třináct procent.

„Postpandemické chování cestujících, kteří často volili delší cesty, je to tam. Vracíme se k běžným vzorcům cestování,“ popsal současnou situaci analytik Nicholas Jones z Citizens JMP Securities. Stejně jako ve vzduchu šetří zákazník i na zemi. K překvapeným se zařadila i ubytovací platfoma Airbnb. Investory varovala, že uprostřed hlavní letní sezony růst rezervací dokonce zpomaluje. Nečekané prohlášení následoval mimořádně strmý propad akcií firmy, jež v posledních asi dvou týdnech odepsala zhruba čtvrtinu své hodnoty.

Ochlazování trhu lze vyčíst i z toho, jak často lidé navštěvují webové stránky ubytovatelů, aerolinek nebo provozovatelů výletních lodí. V červenci jich meziročně ubylo o čtyři až pět procent, spočítala společnost Similarweb, a to na stovce nejpopulárnějších webů v každé kategorii.

„Cestování bylo kapsou, do které spotřebitel sáhnul jako do poslední. Její robustnost je ale pryč,“ prohlásil analytik z M Science Michael Erstatd. Jak ukazují data Embark Beyond, společnosti, která se zaměřuje na individuální výpravy majetných Američanů, šetří i nejbohatší. Mimo jiné tak, že se vydávají na kratší cesty: meziročně se ztenčily z 7,8 dne na 6,2, tedy o čtrnáct procent.

Zároveň se zkracuje doba mezi tím, kdy turisté vytvoří rezervaci a kdy se nastěhují. Zatímco v posledním předpandemickém roce 2019 uplynulo mezi rezervací a check-inem v průměru 40 dní, nyní je jich „jen“ 30, jak vyplývá z dat AirDNA. Ubytovatelům se proto hůř odhaduje budoucí poptávka. Trend také značí, že zákazníci déle váhají s rozhodnutím utrácet, míní finanční ředitelka Airbnb Ellie Mertz.

Uvádí také, že Den díkůvzdání a Vánoce – jedny z tradičních vrcholů sezony – budou vzhledem k dosavadnímu zájmu slabší, než se čekalo. A když už se najdou tací, kteří rezervují s velkým předstihem, tak častěji volí hůř hodnocené hotely nebo kratší cesty, poznamenala ubytovací platforma Booking.

Hotely se tak perou o menší sousto a po letech zdražování musejí zlevňovat. Ještě více trpí tradiční turistické destinace jako zábavní parky. Že byznys s horskými drahami, kolotoči a cukrovou vatou zpomaluje, už přiznali největší hráči jako Walt Disney nebo Comcast.

I přes negativní tendence má cestovní ruch ke kolapsu daleko. Obyvatelé řady nejen evropských měst bojují proti přílišnému množství turistů, v Barceloně například projevovali nesouhlas stříkáním vody na turisty. Trendem, na který se však byznys musí připravit, je zákazník mnohem citlivější na cenu a ochotný si déle počkat na tu dobrou: ať už se jedná o cenu letenky, ubytování či cukrové vaty.