Internetové obchody podvádí - ČOI zjistila chyby u tří čtvrtin z nich

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: Profimedia.cz

Česká obchodní inspekce loni odhalila různé závady u takřka tří čtvrtin kontrolovaných internetových obchodů. Nejčastějším prohřeškem bylo používání nekalých obchodních praktik. Provozovatelům internetových obchodů loni ČOI za zjištěné závady uložila 620 pokut v celkového hodnotě 2,33 milionu korun.

ČOI loni zkontrolovala 1021 internetových obchodů a nedostatky zjistila v 749 z nich. Používání nekalých obchodních praktik inspektoři odhalili v 564 případech. Internetoví prodejci svým zákazníkům například neposkytli zákonem stanové informace nebo jim dali k dispozici jen částečné údaje o podmínkách uzavření kupní smlouvy či uplatnění práv z ní vyplývajících. Častým prohřeškem bylo i špatné informování o podmínkách reklamace. Některé internetové obchody podle ČOI také nedodržují zákonem stanovenou třicetidenní lhůtu k vyřízení reklamace.

„Jak vyplývá z naší celoroční kontrolní akce, využívají tito i další obchodníci k vlastnímu obohacení často klamavých obchodních praktik nebo porušují zákonné povinnosti jiným způsobem,“ komentoval výsledky kontrol ústřední ředitel ČOI Jan Štěpánek.

Na internetové obchody si loni ČOI stěžovalo 2500 nespokojených zákazníků, přičemž následné kontroly potvrdily oprávněnost těchto podání v 18 procentech případů. Zákazníkům vadilo zejména nevrácení peněz při odstoupení od kupní smlouvy či neuznané reklamace.

ČOI spotřebitelům doporučila, aby se vyvarovali neuvážených nákupů v neověřených nebo anonymních internetových obchodech, které lákají na podezřele nízké ceny. Lidé by si před uzavřením smlouvy měli důkladně pročíst obchodní podmínky a faktury zaplatit až po dodání zboží.

„Také by neměli podceňovat důležitost kontroly údajů o prodávajícím, neboť za e-mailovou adresou s koncovkou .cz se může ukrývat společnost se sídlem mimo země evropského společenství, od níž je vymáhání jakýchkoliv nároků nebo již samotné plnění uzavřené kupní smlouvy velmi problematické,“ upozornila mluvčí ČOI Miloslava Fléglová.

Útraty Čechů v internetových obchodech (bez započítání služeb) loni podle odhadu Asociace pro elektronickou komerci vzrostly na rekordních 37 miliard korun, což je o čtyři miliardy více než v roce 2010. Hlavním důvodem využití internetových obchodů je nejen obvykle nižší cena zboží, ale také pohodlí a úspora času.