Jeden portál vládne všem. Na digitalizaci doplácejí cestovky i hoteliéři

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: Profimedia

Ilustrační foto
Ilustrační foto
3
Fotogalerie

Cestování prošlo v posledních dvou dekádách velkou demokratizací. Díky on-line službám, které přímo propojují zájemce o ubytování a jeho poskytovatele, se obě strany obejdou bez služeb cestovních kanceláří. Právě ty technologickými změnami trpí. A po nástupu platforem jako Couchsurfing a Airbnb se na stranu prohrávajících částečně přidávají i ubytovatelé.

V devadesátých letech neměl cestovatel při hledání ubytování moc na výběr. Buď využil služeb cestovní kanceláře, nebo vyrazil „na blind“, a když dorazil do cíle, opět navštívil lokální cestovní agenturu a ta mu zprostředkovala nocleh. Pokud se někdo chtěl za každou cenu obejít bez prostředníka, nezbylo mu než chodit dům od domu a ptát se. Přímý kontakt na majitele penzionu byl mezi přáteli a známými ceněnou komoditou a cedule „Zimmer Frei“ zdobící celou jižní Evropu tehdy skutečně měly význam.

Rezervace ubytování on-line ovšem nebyla ani tehdy něčím neznámým. V USA už několik let fungovala internetová cestovní agentura Travelocity, která jako první na světě umožnila lidem rezervovat si letenky, ubytování nebo auto v půjčovně bez prostředníka. Ve Velké Británii v té době vznikla obdobná služba Lastminute.com a její obliba prudce rostla – během dvou let získala půl milionu pravidelných uživatelů. Portál Expedia.com se právě odloučil od mateřského Microsoftu a vstupoval na burzu.

V Evropě v podobě dvou malých on-line rezervačních portálů nenápadně vznikala budoucí hvězda jménem Booking.com. Vlak si nechtěly nechat ujet ani americké aerolinie. Continental Airlines, Delta Air Lines, Northwest Airlines, United Airlines a American Airlines spolu vytvořily vyhledávač letenek a ubytování Orbitz.

Zlom

V roce 2006 americký gigant Priceline koupil Booking.com a spojil jej se svou další akvizicí, serverem Active Hotels. Ve srovnání s dalšími internetovými prodejci ubytování, kteří v té době také měnili majitele, jej získal za pakatel. Jak Booking.com, tak Active Hotels ale dělaly věci jinak než ostatní a to se ukázalo jako klíčové.

Konkurence vystupovala jako obchodník přeprodávající nabídky koncových dodavatelů služeb. Orbitz, Expedia a další američtí obři trvali na tom, aby si ceny mezi nabídkami jednotlivých hotelů odpovídaly, a chtěli promlouvat i do dalších věcí, odmítali třeba přenechat hotelům kontrolu nad penězi klientů.

Booking.com se naopak od počátku situoval do role internetové cestovní agentury. Hotely si mohly nastavit ceny, jaké chtěly, nabídnout libovolný počet pokojů a inkasovat platby přímo od zákazníků během jejich pobytu. Provize u Booking.com začínala na 12 procentech, zatímco ostatní požadovali 25 až 30 procent a na zinkasované platby musely hotely čekat měsíce. Díky tomuto nekomplikovanému přístupu získal Booking.com mnohem širší nabídku ubytování než konkurence, což zpětně ocenili zákazníci.

Rezervační duopol

Globálnímu trhu s on-line rezervacemi ubytování a s cestováním tak nyní dominují dvě společnosti – Booking.com a Expedia. Podle portálu Statista.com dosahuje podíl těchto dvou hráčů na evropském trhu 78 procent. V USA je jejich tržní podíl podle asociace technologických společností podnikajících v cestování HospitalityUnited.Club téměř 95 procent. Zbytek trhu si mezi sebe dělí další on-line zprostředkovatelé ubytování jako HotelTonight, Amazon Local, Google Hotel Finder či rezervace ubytování prostřednictvím recenzního portálu Tripadvisor a webové portály cestovních kanceláří.

Velké hotelové řetězce nicméně našly recept, jak v těchto podmínkách přežít. Díky síle značky dokážou klienta oslovit přímo a poté s ním vztah dlouhodobě udržovat.

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!