Jihoafrický Naspers kupuje vlastníka Mall.cz

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: Profimedia.cz

Jihoafrický mediální gigant Naspers kupuje většinový podíl v nizozemské společnosti Netretail Holding, které patří i český internetový obchod Mall.cz. Transakce oceňuje celý holding na 220 až 230 milionů eur (až 5,7 miliardy korun), napsal server Motejlek.com.

Naspers kupuje přibližně 75 až 80 procent nizozemské firmy. Uzavření smlouvy potvrdila i mluvčí Mall.cz Michala Gregorová. „Můžeme potvrdit skutečnost, že se společností Naspers byly dnes podepsány transakční dokumenty,“ uvedla pro E15.cz. Další podrobnosti ale neuvedla s tím, že celou transakci bude ještě prověřovat Úřad pro ochranu hospodářské soutěže.

Podle Motejlka se cena za Netretail bude pohybovat okolo výše zmíněné hodnoty firmy, bude ale ještě upravena s ohledem na dluhy holdingu a peníze na účtech.

Netretail Holding ve fiskálním roce končícím 31. března utržil 160 milionů eur (čtyři miliardy korun), což pro něj znamená rekord. Firma se také po dvou letech vrátila k zisku, který činil necelý milion eur.

Kromě České republiky působí internetový obchod Mall i na Slovensku, v Polsku a Maďarsku. Loni Netretail navíc koupil menšinový podíl ve slovinském internetovém obchodu Mimovrste.si.

Největším akcionářem nizozemské skupiny je zatím investiční fond Intel Capital, patřící stejnojmennému výrobci počítačových čipů. Za ním následuje zakladatel firmy Ondřej Fryc. Přibližně 15 procent drží polská společnost MCI. Menší podíl vlastní i další ze zakladatelů Petr Burcal, Eduard Míka a Ondřej Tomek. Jak píše Motejlek.com, Intel Capital, MCI a Ondřej Tomek se zbavují celých svých podílů. Fryc, Burcal a Míka si část svých podílů ponechají.

O změně vlastnické struktury v Netretail Holding se hovořilo už loni v prosinci. Týdeník Euro uvedl, že Intel Capital se chce svého podílu zbavit. Fryc tehdy informace o vlastnických změnách označil za mírně nesmyslné. Dodal, že ještě nenastala vhodná doba pro „exit“ akcionářů.

Naspers vlastní i 97 procent skupiny Allegro, která v Česku provozuje dražební portál Aukro.cz.

Kdo je Ondřej Fryc (38)

Ondřej FrycOndřej Fryc|isifa

Na začátku příběhu současného Mall. cz stála osobní zkušenost Ondřeje Fryce s nákupy na internetu. „Na jaře 2000 jsem si rekonstruoval byt. Pro svou práci jsem používal internet, kde již v té době byly obchody. Chtěl jsem si tedy koupit pračku, avšak žádný obchod nenabízel parametrické hledání – všichni nabízeli jen možnost výrobek vybraný z obchodu zakoupit levněji. Říkal jsem si, že je to obrovská škoda nevyužít plně možností, které internet nabízí, a zaregistroval jsem si doménu bilezbozi.cz,“ vypráví Fryc.

O své myšlence přesvědčil dva pozdější spoluzakladatele. „Petr Burcal měl na starosti finance, Honza Menšík technologie a já všechno ostatní. Z Bílého zboží se následně stal Mall.cz,“ popisuje. V roce 2002 přibrali dalšího partnera, Eduarda Míku. Od roku 2005 začal Mall.cz expandovat do zahraničí, vstoupil na Slovensko, do Maďarska a Polska. Také do Německa, této aktivity se však letos zbavil, místo toho chce posilovat na trzích bývalé Jugoslávie. Začal akvizicí menšího podílu ve slovinském obchodníku Mimovrste.si.

Frycovi se pro Mall.cz v roce 2008, kdy vznikla jeho zastřešují holdingová společnost Netretail, podařilo získat i zahraniční kapitál. Významným akcionářem je Intel Capital, který o dva roky později svou pozici v Mall.cz ještě zvýšil. Mall.cz provozuje i několik kamenných poboček, loni dosáhl obratu cca 4 miliardy korun, jeho největšími konkurenty jsou Alza i kamenní obchodníci Tesco či Datart.

Ondřej Fryc říká, že sektor internetového obchodu roste stabilně o deset procent ročně. „Jelikož celkový maloobchodní obrat neroste, je zřejmé, že internet stále více ubírá koláče tradičním prodejním kanálům. V budoucnu ale zřejmě nebudou existovat vyhranění kamenní či internetoví prodejci, protože jde spíše o formu komunikace nabídky směrem k zákazníkovi,“ říká Fryc. Sociální sítě na jeho byznysu ovlivnily hlavně marketing. „Dříve stačilo vzít velký marketingový rozpočet a nalít do zákazníků své sdělení. Dnes musíte mít především kvalitní služby, protože zákazníci spolu své zkušenosti sdílejí – a firmě, která nemá kvalitní produkt, ani sebevětší marketingový rozpočet nepomůže,“ dodává.

Neobává se, že by další krize poškodila jeho byznys. „Lidé budou nakupovat vždy, a přijde-li krize, budou sice nakupovat méně, ale zato více na internetu, kde mohou uspořit,“ předpovídá.