Kodak se vrací s klasickým filmem, plánuje vstoupit na indický trh

Kodak

Kodak Zdroj: ctk

Sídlo Kodaku v roce 1900 v Rochesteru v New Yorku
Reklama na Kodak z roku 1954
Kodak Instamatic 104, fotoaparát populární především v 60. a 70. letech.
Kamera Kodak
Fotoaparát Kodak
9
Fotogalerie

Společnost Kodak, legendární značka spojená především s analogovým filmem pro fotografický i filmový průmysl, zkouší comeback svého nejpopulárnějšího produktu. S klasickým filmem chce prorazit v Indii. "Tamní filmový trh je jeden z největších na světě," vysvětlil Christian Richter, ředitel prodeje a marketingu Kodaku.

První laboratoře na zpracování klasických filmů zprovoznil Kodak v New Yorku a Londýně. Nyní chce vzít útokem Indii ve spolupráci s tamní firmou Prasad Studios. "Plánujeme otevřít laboratoř v jihoindické metropoli Čennaí," uvedl pro The Economic Times Richter.

Kodak zkoumal indický trh posledních osm měsíců. "Indie má hned několik na sobě nezávislých filmových trhů v rámci jedné země. Ročně se zde vyprodukuje více než 1500 celovečerních snímků. Jde o enormně rychle rostoucí trh," prohlásil Richter.

Klasický film zachránil Hollywood

Kodak nikdy nepřestal vyrábět filmový materiál, třebaže po bankrotu v roce 2012 k tomu neměl daleko. Prodeje klasického 35mm filmu se totiž v letech 2006 až 2014 propadly o 96 procent. "Zájem hollywoodských filmářů nás ale přesvědčil, že má smysl pokračovat. Například za první čtvrtletí letos jsme prodali dvojnásobek 35mm filmových pásů než loni," uvedl Richter v rozhovoru pro Times Of India. Kodak se díky poptávce Hollywoodu podílel na kasovních trhacích, jako jsou filmy Hvězdné války, Mission Impossible nebo Spectre.

Nyní se značka pokouší oslovit také Bollywood. "Po celém světě dochází k analogové renesanci. Aktuální trend hraje v náš prospěch, chceme proto poptávky po analogu využít v Indii. Ukázalo se také, že klasický film od Kodaku může dobře posloužit jako archivní médium," vysvětlil Richter.

Jeff Clarke: Nemůžete oddělit film od značky Kodak

Firma Kodak byla založena v roce 1880. Celá desetiletí byla synonymem pro film do fotoaparátů i kamer. S příchodem nového tisíciletí ovšem značka neustála nástup digitálních technologií, ačkoliv s digitálním fotoaparátem přišla kdysi jako první. 

Situace nakonec vyústila v obrovské dluhy a bankrot koncem roku 2012. Už v září 2013 se ale firma postavila znovu na nohy, chudší i tisíce zaměstnanců i některá odvětví podnikání. Například výroba digitálních fotoaparátů se stala definitivní minulostí. Výroba klasického filmu nakonec zůstala, ačkoliv byla jen okrajovým byznysem.

"Nemůžete oddělit film od značky Kodak," prohlásil v lednu 2016 CEO firmy Jeff Clarke. "Fuji a Agfa s výrobou tradičního filmu úplně skončili, takže když jste poslední výrobce uměleckého média na světě, myslím, že máte velkou zodpovědnost a jako firma to musíte brát velmi vážně," dodal. "Sledujeme, co se děje s vinylovými deskami. Myslím, že situace je stejná i u filmu. Na světě je dost místa pro oba trh - digitální i analogový," věří CEO Kodaku Jeff Clarke.

V současné době se Kodak prezentuje jako technologická společnost zaměřená na tisk a komerční zobrazování.