Kongresová turistika míří k rekordu navzdory řečem o krizi
V absolutních číslech jde dokonce o rekord od roku 2009, odkdy Český statistický úřad používá srovnatelnou metodiku. „Oproti palcovým titulkům a siláckým prohlášením se na trh díváme optimisticky. Realita ukazuje, že o krizi už nemůže být ani řeč,“ uvedl zástupce sítě kongresových hotelů CPI Hotels Jan Burian. Podle něj se firmy po několikaletém útlumu znovu nadechly k většímu utrácení. „To se odráží v nárůstu marketingových rozpočtů, mimo jiné i na pořádání konferenčních akcí, které by ještě před rokem či dvěma byly nemyslitelné,“ doplnil Burian. Stejný trend prý pokračuje i ve druhém pololetí a měl by se udržet také příští rok.
S tím souhlasí Martina Kvašová z kongresové organizace Prague Convention Bureau (PCB). „O příští rok žádné obavy nemáme, vidíme zatím příznivý trend a čekáme pozitivní vývoj,“ uvedla Kvašová. To je dobrá zpráva nejen pro hoteliéry, ale i další podnikatele v cestovním ruchu. Účastník kongresu či konference totiž během svého pobytu utratí až třikrát více peněz než běžný turista. Podle PCB je to kolem osmi tisíc korun za den.
Některé trendy, jako třeba zkracování mítinků nebo obejití služeb zprostředkovatelských agentur, ale zřejmě tuzemské podnikatele nepotěší. Naopak pozitivní je návrat teambuildingů jako doplňků konferencí. Mění se i skladba hostů, ubývá například zchudlých Španělů, více jezdí Jihoameričané, Číňané a především Rusové. Výsadní postavení v kongresové turistice má Praha, zájem je ale například i o jižní Čechy. Nejvíce konferencí hostí čtyřhvězdičkové hotely. To je podle šéfa hotelové asociace Václava Stárka dáno mimo jiné politikou farmaceutických firem, které si nově pěstují „skromnou image“ a pořádání akcí v nejvyšší hotelové kategorii by na ně vrhalo špatné světlo. Proto se i některé nejluxusnější hotely raději drží čtyř hvězd a do vyšší kategorie se nehrnou.
Rok | Počet akcí | Počet účastníků |
---|---|---|
2012 | 6244 | 824639 |
2011 | 5563 | 711776 |
2010 | 5493 | 706893 |
2009 | 5066 | 652068 |
Zdroj: ČSÚ
Podle Buriana ale nelze přes všechna pozitiva podlehnout dojmu, že hoteliéři mají nyní „zlatý důl“. „Je třeba si uvědomit, že současně s uvedeným trendem dochází neustále ke zvyšování cen jednotlivých vstupů, ať už je to pracovní síla, energie a hlavně potraviny. A to nehovořím o nestálosti podnikatelského prostředí z hlediska výše DPH,“ uzavřel Burian.