Konzultanti z JIC pomáhají růst jihomoravským firmám

Jiří Hudeček, šéf Jihomoravského inovačního centra(JIC).

Jiří Hudeček, šéf Jihomoravského inovačního centra(JIC). Zdroj: Pinkas Martin/Euro

Podpora růstu firem a zaměstnanosti nemusí stát miliony a mít jen podobu rekvalifikací. Brněnské Jihomoravské inovační centrum (JIC) před rokem spustilo program Platinn pro jihomoravské malé a střední firmy, v němž jim experti pomáhají odstranit bariéry dalšího růstu. Prvních čtyřicet hodin konzultací v hodnotě šedesáti tisíc korun firmám hradí JIC. Službu už využilo přes třicet podniků.

„Díky nezávislému pohledu konzultanta jsme urychlili rozhodnutí, že se zbavíme vlastní výroby bazénů a soustředíme se jen na výrobu zastřešení bazénů a teras. Tato myšlenka v nás zrála dva roky, ale bylo těžké ji uskutečnit, když výroba bazénů byla do té doby podstatnou částí našeho byznysu,“ říká Zdeněk Svoboda, spolumajitel firmy Popp.

Firmě se teď daří zlepšovat vztahy s výrobci bazénů, kterým dříve konkurovala, ale zároveň jim nabízela i své zastřešení. Výpadek z ukončení výroby bazénů podnik nahradil větším prodejem střech.

Do programu se mohou zapojit firmy s deseti a více zaměstnanci, které fungují už více než tři roky. Spektrum problémů, které najatí konzultanti dosud pomohli jihomoravským firmám vyřešit, sahá od motivace a lepší komunikace se zaměstnanci až po zlepšení organizace a produktivity výroby.

Do programu se mohou zapojit firmy s deseti a více zaměstnanci, které fungují více než tři roky. JIC zaplatí čtyřicet hodin konzultací v hodnotě 60 tisíc korun

První analýzu bariér růstu provede JIC a podle jejího charakteru vybere konzultanta. „Vycházeli jsme z předpokladu, že malé firmy nedosáhnou na poradenské služby velkých konzultantských firem, které často neodpovídají jejich potřebám,“ říká mluvčí JIC Helena Továrková.

JIC program přejalo ze Švýcarska, kde funguje od roku 2008. Problémy, které řeší švýcarské malé a střední firmy, jsou přitom podle výkonného ředitele tamního programu Platinn Christophera Meiera téměř totožné s těmi, jimž čelí malé podniky v Česku.

„Nešlo o nějaký přelom ve fungování firmy, ale byl to jeden z článků, který nám pomůže k úspěchu,“ dodává Svoboda, jehož firma dává práci pětatřiceti lidem a loni vykázala obrat padesát milionů korun. V příštích letech by tržby měly vzrůst na sedmdesát milionů korun.