Lidé sázejí méně než před krachem Sazky

Loterie, ilustrační foto

Loterie, ilustrační foto Zdroj: Profimedia.cz

Potíže staré, nyní již zkrachovalé Sazky měly vážný dopad na ochotu lidí sázet v číselných loteriích. Ani rok po prodeji loterijního byznysu Sazky skupinám PPF a KKCG se nesází tolik jako před konkurzem Sazky. Tento trend nezvrátily ani Tipsport a Fortuna, které loni v červenci odstartovaly po půlstoletí trvajícím monopolu Sazky vlastní číselné loterie.

Lidé od začátku roku do poloviny září prosázeli podle propočtů deníku E15 u týdenních číselných loterií Sportka, Fortuna Loto, Fortuna SuperLoto a Tipšestka 2,98 miliardy korun. To je sice více než za celý loňský rok, kdy za Sportku lidé utratili 2,22 miliardy, ale méně než v roce 2010 před konkurzem Sazky. Tehdy tržby za Sportku, tenkrát jedinou číselnou loterii, dosáhly 4,34 miliardy.

„Pádem původní Sazky se výrazně otřásla důvěra sázejících v loterie a získat ji zpět není možné ze dne na den, jde o dlouhodobý proces,“ říká mluvčí Fortuny Petr Šrain. Na objem sázek má samozřejmě vliv i krize.

„Naše tržby se nyní pohybují na 80 až 85 procentech předkrizového období. Je to způsobeno především nižšími výdaji domácností. Většina sázejících více šetří,“ uvedl mluvčí Sazky sázkové kanceláře Václav Jalovecký, která loterijní byznys a další aktiva staré Sazky odkoupila přesně před rokem za 3,81 miliardy korun.

Sazka se svou vlajkovou lodí s padesátiletou tradicí Sportkou zůstává jasným lídrem trhu. Její podíl nyní dosahuje 93 procent a z bezmála tří miliard korun, které lidé zatím letos prosázeli v číselných loteriích, na ni připadá 2,77 miliardy. Příliš se nedaří ani Fortuně a Tipsportu, které přišly se svými číselnými loteriemi Loto a Tipšestka loni, v době, kdy se Sazka zmítala v největších potížích.

Jak se sází ve SportceJak se sází ve Sportce | E15

Fortuna letos na konci dubna přidala i sesterské SuperLoto. Tržby Lota a SuperLota stále klesají.

Ještě na začátku roku lidé u Lota prosázeli pět až šest milionů korun, nyní je to asi 1,7 milionu, nejméně od spuštění Lota. U SuperLota lidé týdně sázejí zhruba 1,5 až dva miliony korun. Podíl obou her vůči celkovým tržbám za týdenní číselné loterie tak dosahuje něco přes šest procent. Původní plány Fortuny se přitom pohybovaly ve dvouciferných číslech a hovořily až o pětině celého trhu.

Nižší tržby u Lota jsou podle mluvčího Fortuny Petra Šraina primárně důsledkem spuštění SuperLota, kdy se část hráčů Lota přesunula k nové hře. „Loterijní trh ovlivňuje více faktorů jako například sezonnost. V nadcházejícím období zájem o loterie v Česku poroste,“ míní Šrain. Nárůst tržeb očekává i Sazka.

Nejhůře ve srovnání tržeb je na tom Tipšestka od . V současné době dosahují týdenní tržby přibližně 400 tisíc korun, což je zhruba pětkrát méně než po spuštění této loterie. Původní plán na šest až osm procent na trhu se tak nenaplnil. Tipsport je ale s tímto stavem spokojen, neboť Tipšestku spustil jako velmi nízkonákladovou loterii, kvůli které například nezvyšoval počty zaměstnanců a loterijních terminálů.

Tržby konkurentů SazkyTržby konkurentů Sazky | E15