Louis Vuitton vzbudil obavy o vývoj v Číně

Louis Vuitton,

Louis Vuitton, Zdroj: Profimedia.cz

Máloco dokládá zpomalení čínského růstu více než uzavírání obchodů značky Louis Vuitton. Podle expertů zvolí defenzivní taktiku další firmy a množí se i obavy o korektnost čínských statistik.

Luxusní značka Louis Vuitton z francouzského konglomerátu LVMH zavřela tři obchody v méně významných čínských regionech. Podle zdrojů deníku Financial Times to může být jen začátek.

Konec čínské expanze jedné z nejznámějších luxusních značek je důsledkem zpomalení čínské ekonomiky a tříletého boje proti korupci a extravaganci. Po uzavření obchodů ve městech Kanton, Charbin a Urumči zůstane na území pevninské Číny zhruba 50 obchodů pod logem LV. Řada z nich v menších městech velmi trpí v důsledku zpomalení ekonomiky, které je viditelnější v regionech než ve městech jako Šanghaj či Peking. „Přehnaně optimistické výhledy čínského růstu zmátly zahraniční investory,“ napsal v nedávné zprávě americký think tank The Demand Institute.

Luxusní značky v poslední dekádě expandovaly do celé Číny, protože věřily v její růstové možnosti. Nyní se pravděpodobně začnou orientovat na několik předních hospodářských center.

Jak je na tom čínská ekonomika doopravdy?

Poslední problémy čínského hospodářství přinášejí otázku, jaký je skutečný stav druhé největší ekonomiky světa. Řady těch, kteří přestávají věřit oficiálním číslům Pekingu, se rychle rozrůstají. Ostatně předtím, než se Li Kche-čchiang stal premiérem, měl prohlásit, že údaje o čínské ekonomice jsou pouze orientační.

Oficiální vládní data pro letošek nadále čekají růst okolo sedmi procent. Wall Street Journal v září oslovil 64 ekonomů s otázkou, zda věří oficiálním čínským údajům. Kladně odpověděla jen čtyři procenta. Někteří si myslí, že údaje o růstu čínského HDP jsou přefouknuté o dvě až tři procenta. „Oficiální data jsou vyrobena tak, aby se hodila čínské vládě do krámu,“ uvedl tehdy Stephen Stanley, hlavní ekonom společnosti Amherst Pierpont Securities.