Luxusním značkám klesly obchody. Nad vodou je drží Číňané, Rusové a Arabové

Výrobce luxusního zboží Hermes

Výrobce luxusního zboží Hermes Zdroj: Reuters

Výrobce luxusního zboží Hermes
Gucci Bloom
Pudřenka v limitované vánoční edici, Estée Lauder
Estée Lauder
5
Fotogalerie

Stovka největších prodejců exkluzivního zboží utržila v loňském fiskálním roce meziročně o 4,5 procenta méně.

Nestabilita měnových kurzů, kterou společnosti prodávající luxusní zboží promítly do cen svých výrobků, ovlivnila výsledky celého trhu. Tak například kvůli hlasování o brexitu spadla ve Velké Británii libra vůči dolaru o osmnáct procent a některé značky reagovaly zdražením. V Rusku šly zase ceny po zhodnocení rublu dolů o více než desetinu.

Každopádně sto největších firem, které spravují značky jako Louis Vuitton, Cartier, Estée Lauder, Ray-Ban, Gucci, Ralph Lauren a mnoho dalších, v účetním roce trvajícím od července 2015 do července 2016 vykázalo tržby ve výši 212 miliard dolarů. To je proti předchozímu účetnímu období pokles o 4,5 procenta.

V průměru každé firmě spadl zisk o 100 milionů dolarů, vyplývá z globální studie, kterou zpracovala poradenská společnost Deloitte. „Předešlý rok vykazoval rekordně vysoké zisky. Celkové číslo podstatně narostlo kvůli výjimečnému výdělku společnosti LVMH z prodeje akcií Hermès v objemu 2,8 miliardy dolarů. Nebýt toho, mohly být výsledky obou let téměř shodné,“ vysvětluje stav ekonom Deloitte David Marek.

Nejvíc za luxus dosud utrácejí zákazníci z Číny, Ruska a Spojených arabských emirátů, téměř tři čtvrtiny místních dokonce své výdaje za šperky, kabelky, boty či oblečení světových a exkluzivních značek ještě zvýšilo. O něco šetrnější jsou pak Japonci, Američané i obyvatelé unie.

Ve většině případů se navíc na útratách nejčastěji podílejí turisté z jednoduchého důvodu: obvyklá je širší nabídka a výrobky jsou v cílových destinacích levnější. I přes globalizaci trhu se ceny stejných produktů v různých zemích liší, v přepočtu na dolary vyjde v Číně často až o polovinu dráž, než ve Francii a v Itálii.

Právě odtud pochází nejvíce výrobců zboží výjimečného nejen cenou, červeno-zeleno-bílou vlajku má na svých cenovkách asi 26 značek, což představuje na tržbách mezi stovkou největších na světě podíl 16 procent. Ten největší − téměř čtvrtinový − drží Francie, ač ji v pomyslném stohlavém žebříčku zastupuje jen desítka společností.

Tržby TOP 10 firem obchodujících s luxusním zbožímTržby TOP 10 firem obchodujících s luxusním zbožím|E15