Maďar se syrskými kořeny ovládne historickou porcelánku v Pětikostelí

Fontána Zsolnay v centru Pětikostelí

Fontána Zsolnay v centru Pětikostelí Zdroj: profimedia.cz

Narodil se ve Švýcarsku, má tamní občanství, původem je Syřan, ale žije v Maďarsku. Tam si vyhlédl tradiční manufakturu na výrobu porcelánu ve městě Pécs alias Pětikostelí.

Syrsko-švýcarsko-maďarský podnikatel Bachar Najari se stal vlastníkem většinového balíku akcií továrny Zsolnay, což odkleplo zastupitelstvo Pécse. Smlouva má být podepsána do deseti dnů, Najari pak bude muset do pěti dnů zaplatit 180 milionů forintů (necelých sedmnáct milionů korun) zhruba za 74,5 procenta akcií. Kromě toho se nový majitel zavazuje poskytnout půl miliardy forintů na zvýšení základního kapitálu v pěti částkách po dobu pěti let, přičemž menšinový balík a zlatá akcie zůstávají městu.

Důležitou podmínkou v kupní smlouvě je, že výroba zůstane v Pécsi a zachovají se i pracovní místa. Porcelánka Zsolnay teď zaměstnává 216 lidí. V roce 2011 měla obrat 840 milionů forintů, ale také ztrátu 282 milionů. Loni obrat dosáhl 602 milionů a očekává se ztráta 270 milionů.

Příčinou neblahé bilance je drastický pokles zájmu o výrobky, tedy různé ozdobné předměty, vázy, talířové a šálkové sady, ale také o keramiku do budov. Vedení Pécse zdůrazňuje, že záchrana a zachovaní 160leté porcelánky Zsolnay jako součásti maďarského kulturního dědictví je celostátním zájmem. Dohoda s „arabským“ podnikatelem tomuto záměru nebrání. Novinkou transakce je, že oproti minulosti, kdy město Pécs soukromému investorovi nabízelo pouze menšinový 49procentní balík, si nyní nový majitel odnáší tříčtvrtinový podíl.

Najari v Maďarsku dosud obchodoval s luxusními hodinkami, které vyrábí ve vlastní švýcarské firmě. Společně s porcelánem značky Zsolnay chce vytvořit luxusní segment zaměřený mimo jiné na bohaté zákazníky ze Spojených arabských emirátů.

Maďar směřující na arabské trhy
Bachar Najari žije v Maďarsku třicet let, skvěle ovládá řeč a diplom stavebního inženýra získal v Budapešti – nejvíc se tedy cítí být Maďarem. Část pravicových médií ho přesto nazývá „arabským investorem“ a zdůrazňuje, že „Zsolnay se dostává do arabských rukou“. Arabské však budou spíše trhy, na které se bude porcelán dodávat. Chce přitom klást důraz na dosud zcela zanedbávaný marketing.