„Made in China" jako symbol luxusu? V zemi vznikají ambiciózní značky

Modelka během China Fashion Week v Pekingu

Modelka během China Fashion Week v Pekingu Zdroj: ctk

ČTK
Bohatí Číňané se již dlouhou dobu obracejí na Západ, pokud chtějí vysněné luxusní zboží. To by se však mohlo změnit. V zemi se začaly objevovat nové značky, které chtějí uspokojit touhy nové domácí vyšší třídy a nabídnout prvotřídní kvalitu vyrobenou v Číně, která vyhovuje čínskému vkusu.

Jejich podíl na trhu sice zůstává zatím příliš malý, někteří odborníci však uvádějí, že je to začátek trvalého trendu, píše BBC. Ve skříních čínských žen sice zatím najdete spíše sukně Gucci a kabelky Louis Vuitton než modely značek Uma Wang a Masha Ma, domácím značkám však nahrávají tři skutečnosti.

První je posun ve vkusu bohatých čínských spotřebitelů od velkých honosných drahých značek k elegantnější, více specializované nabídce. Druhou je zlepšení kvality, které pomáhá rodícím se značkám zbavit se stigmatu „made in China“ a dává je na stejnou úroveň s globální konkurencí. A konečně třetí je všeobecná vlastenecká nálada, kterou přineslo vzkříšení „čínského snu“ za podpory prezidenta Si Ťing-pchinga.

Podle analytiků se v poslední době daří některým čínským značkám dosáhnout úspěchu a respektu díky vlastní píli. Některé luxusní značky a produkty mají ohlas hlavně u rodilých spotřebitelů, díky kterým se objevují i na pultech po celém světě. Jsou to třeba značky Ye Mingzi, Bao Bao Wan či luxusní kosmetika The Herborist, která sází na to, co je s Čínou nejvíce spojováno - bylinky a tradiční čínská medicína.

Průzkum společnosti Bain & Co ukázal, že čínští spotřebitelé jsou stále více ochotni vyměnit kabelku Louis Vuitton za méně okázalé značky

Jako první čínská značka luxusní kosmetiky otevřela svůj obchod v zahraničí, v pařížské prestižní ulici Avenue de l'Opera. Oblibu si získal i čínský kaviár, který lze najít na jídelních lístcích restaurací se třemi michelinskými hvězdičkami po celém světě.

„Předtím byli lidé v rozpacích z něčeho, co přichází z Číny. To už ale dlouho není ten případ,“ říká Shaun Rein, autor knihy The End of Copycat China (Konec čínského imitátora) a zakladatel konzultační firmy China Market Research Group. Podle něj je pro čínské značky nyní výborná doba, protože lidé se zajímají o čínský životní styl a touží po něm.

Příkladem může být nejnovější módní kolekce označovaná haute-couture, kterou vytvořila módní návrhářka Kuo Pchej. V posledním desetiletí její extravagantní modely spíše jiným způsobem interpretovaly evropskou kulturu.

Velká neznámá

Nyní její propracované červené šaty a etnické vzory odkazují na její čínské kořeny. Pchej, která pravidelně obléká místní celebrity pro akce „na červeném koberci“, sama říká, že rok 2008 byl zlomový. „Tehdy jsem si uvědomila, že jsem hrdá, že jsem Číňanka,“ uvádí.

Průzkum společnosti Bain & Co ukázal, že čínští spotřebitelé jsou stále více ochotni vyměnit kabelku Louis Vuitton za méně okázalé značky. V anketě 45 procent respondentů odpovědělo, že jsou ochotni v příštích třech letech vyzkoušet nově vznikající luxusní značky. To je dobrá zpráva pro mnoho čínských začínajících návrhářů, kteří si zřizují obchod v Šanghaji nebo Pekingu.

Navzdory posledním úspěchům tyto rodící se luxusní značky čelí nadále problémům. Neobjevují se v seznamech deseti nejoblíbenějších značek čínských spotřebitelů, které vytvářejí výzkumné společnosti, a mnoho z nich zůstává neznámých mimo Čínu. Mimoto jsou stejně drahé jako jejich zahraniční protějšky, ale jejich nošení nepřináší takovou prestiž, jako v případě známých zahraničních značek. Některé značky tak mají před sebou ještě dlouhou cestu.