Motorem filmového průmyslu se stala Čína

Podle zprávy asociace zaznamenaly růst téměř všechny regiony. Nejlépe se ale dařilo filmařům v Číně. „Čínské tržby vzrostly meziročně o 27 procent na 3,6 miliardy dolarů. Tím se Čína loni stala vůbec první zemí po USA, kde částka za prodané vstupenky překročila tři miliardy,“ stojí ve zprávě.
Právě nejlidnatější země světa živila dynamický růst celosvětového průmyslu během celé finanční krize. Od roku 2009 do loňska celosvětové tržby vzrostly o celých 22 procent. Přitom historicky největší severoamerický trh rostl o pouhá tři procenta.
Naopak všechna neamerická teritoria rostla dohromady o celou třetinu. V tomto období zažila filmový i kinařský boom právě Čína, která postupně překonala Japonsko a stala se druhým největším filmovým trhem světa.
Tamní úřady povolily distribuci většího počtu západních snímků za rok, čímž poptávka značně vzrostla. Podle magazínu Hollywood Reporter rychlost výstavby nových kin v Číně v posledních letech dosáhla úrovně devíti nových sálů za den. „Ještě v roce 2002 bylo v Číně méně než 1300 sálů. Na konci roku 2012 jich bylo již více než 13 tisíc,“ píše Clarence Tsui z Hollywood Reporteru. Pro srovnání ve Spojených státech se běžně premiérové snímky uvádějí najednou ve čtyřech tisících sálů.
Čínské sály ale stále ještě nejsou dostupné všem západním snímkům. I proto velká studia začala vytvářet své hity v koprodukci s některými z čínských filmových produkcí. To platilo i pro loňský největší hit Iron Man 3, jehož celosvětové tržby přesáhly částku 1,2 miliardy dolarů.