O2 si brousí zuby na opencard. Získala opční právo

Ilustrační foto

Ilustrační foto

Operátor O2 získal od firmy eMoneyServices (EMS) opční právo na problematický systém opencard. Na tiskové konferenci to řekli primátorka Adriana Krnáčová (ANO) a její náměstek Petr Dolínek (ČSSD). Praha převede správu a výběr jízdného pod dopravní podnik, který bude s O2 dál jednat.

Operátor podle Dolínka už město oslovil s nabídkou. Konkrétní být nechtěl. Hlavní město má se systémem jízdného dlouhodobé potíže, především co se týká projektu opencard, který stál 1,75 miliardy korun.

„Společnost O2 nás oslovila s tím, že požadované služby umí zajistit a má na systém opencard opční práva. Proto s ní vedeme intenzivní jednání, ale není to jediná varianta,“ řekl Dolínek. Jaké jiné možnosti město má, neuvedl.

Společnost O2 rozhovory ohledně projektu opencard potvrdila. „Jednání jsou na počátku a O2 situaci komplexně vyhodnocuje,“ uvedla v tiskovém prohlášení mluvčí O2 Lucie Pecháčková. Společnost na podobných projektech pracuje například v Plzni, kde se podílí na projektu Plzeňské karty.

Společnost EMS upozornila, že práva související s opencard nadále zůstávají jí. „Společnost O2 má pouze opci, to znamená, že v případě, že bude EMS prodávat práva k opencard, má O2 předkupní právo,“ uvedl mluvčí EMS Martin Opatrný. „Systém opencard nadále zůstává bez podpory, tedy nezabezpečen. To, že se přesune pod Dopravní podnik hlavního města Praha, situaci absolutně neřeší,“ dodal.

Pod dopravní podnik přejde jízdné poté, co se uskuteční reorganizace této největší městské společnosti v zemi. O reorganizaci bude ve středu jednat dozorčí rada podniku. Praha si od tohoto kroku slibuje stabilizaci ve správě jízdného.

„Chceme celou záležitost řešit tak, aby vše fungovalo ve prospěch cestujících, bez jejich dalšího obtěžování nejrůznějším omezováním služeb, a aby už konečně mohli využívat slibované funkce a možnosti, například správu jízdného přes platební karty nebo mobilní aplikace,“ řekl náměstek.

Vlastní městská společnost

Hlavní město před časem kvůli správě opencard založilo společnost Operátor, do které vložilo 100 milionů korun a jejíž provoz stojí měsíčně zhruba pět milionů. Co bude s firmou dál, náměstek neřekl.

Společnost EMS na konci srpna požadovala po pražském magistrátu, dopravním podniku a městské společnosti Operátor celkem 654 milionů korun za porušení licenční smlouvy, poskytnuté služby a poškozování dobrého jména firmy.

Jak šel čas s opencard
Říjen 2005 - Rada hlavního města schválila informační strategii, jejíž součástí byl projekt čipových karet pro placení za MHD, v knihovnách, parkování a podobně.
12. dubna 2007 - Magistrát začal vydávat karty opencard. Masový zájem o ně ale přišel až poté, co se od ledna 2009 stala jedinou možností, jak mít běžný roční kupón na MHD.
24. listopadu 2009 - Z auditu vypracovaného společností Nexia AP vyplynulo, že náklady na kartu neodpovídaly stavu projektu.
22. prosince 2009 - Další audit potvrdil výhrady předchozích kontrol; za hlavní riziko označil závislost projektu na vlastníkovi práv k systému, firmě Haguess.
12. února 2010 - Magistrát podepsal dodatek smlouvy s firmou Haguess. Na jeho základě měla společnost zajistit dalších 260.000 karet.
26. února 2010 - Na základě trestního oznámení zastupitelky Jany Ryšlinkové začala projekt opencard prověřovat policie.
1. února 2011 - Praha převzala od firmy Haguess správu opencard. Vlastníkem licenčních práv ale zůstal Haguess.
23. srpna 2011 - Policie obvinila kvůli opencard bývalého ředitele magistrátního odboru informatiky Ivana Seyčka. O den později si obvinění vyslechli další čtyři členové komise, která údajně v rozporu se zákonem vybrala na projekt servisního kartového centra Haguess.
3. dubna 2012 - Praha se dohodla s firmou Haguess na prodloužení platnosti opencard.
Leden 2013 - Společnost eMoneyServices (EMS) převzala roli Haguessu v projektu opencard.
26. března 2013 - Kvůli tomu, že v dubnu 2012 souhlasili s uzavřením dvou smluv na podporu opencard s firmou Haguess za asi 74 milionů korun, začala policie stíhat nejprve deset, později 15 radních a úředníků.
19. března 2014 - Vznikla společnost Operátor opencard, jejímž prostřednictvím chtěla Praha získat autorská práva k opencard od EMS.
23. května 2014 - Praha odmítla nabídku společnosti EMS, která za licence ke kartě žádala 500 milionů korun.
20. března 2014 - Poslanecká sněmovna zřídila komisi, která prověřovala vyšetřování případu opencard. Komise v lednu 2015 podala trestní oznámení na dozorující státní zástupkyni a policii. Policejní vyšetřování se podle komise odklonilo od původního trestního oznámení zastupitelky Ryšlinkové a bylo rozdrobeno na dílčí skutky.
28. května 2014 - Antimonopolní úřad uložil Praze nepravomocnou pokutu milion korun za smlouvy, které město uzavřelo s Haguess v roce 2012 bez výběrového řízení. Už dříve dal úřad Praze pokutu 600.000 a Dopravnímu podniku půl milionu korun. Pokuty se týkaly smluv s firmou Haguess uzavřených v letech 2007 až 2009.
20. června 2014 - Městské státní zastupitelství v Praze podalo obžalobu na 15 současných i bývalých radních, včetně dnes již bývalých primátorů Bohuslava Svobody (ODS) a Tomáše Hudečka (TOP 09).
17. prosince 2014 - Vrchní soud pravomocně odsoudil někdejší úředníky magistrátu za zvýhodnění Haguess. Nejpřísnější trest, 3,5 roku nepodmíněně, si vyslechl bývalý ředitel odboru informatiky Ivan Seyček. Šéf hodnotící komise Jiří Chytil odešel s podmíněným trestem 1,5 roku odnětí svobody, další tři obžalované soud zprostil viny. Seyček i Chytil si posléze podali dovolání k Nejvyššímu soudu.
24. srpna 2015 - Firma EMS oznámila, že bude chtít po Praze, dopravním podniku a městské firmě Operátor opencard celkem 654 milionů korun, a to mimo jiné za porušení licenčních smluv či poškozování dobrého jména firmy.
1. září 2015 - Operátor O2 získal od firmy EMS opční právo na opencard. Praha převede správu a výběr jízdného pod dopravní podnik, který bude s O2 dál jednat.