Obchodní centra zápasí s krizí i s e-shopy

nákupní centra

nákupní centra Zdroj: E15

Byznys spojený s výstavbou a pronájmy nákupních center zažívá v posledních letech nelehké časy. Ostatně jako celá realitní branže. Kromě horšího přístupu k bankovním úvěrům se majitelé obchodních center musí vyrovnávat s tím, že spotřebitelé přestávají utrácet. A když už nakupují, tak čím dál víc v internetových obchodech. Mnohá centra se ale na tyto vlivy vymlouvat nemohou. Začala mít totiž problémy s návštěvností ještě před pádem ekonomiky do recese.

„Tržby v obchodních centrech jsou volatilnější, skáčou více než celý trh, takže pokles, který vidíme u maloobchodní spotřeby, se u center projevil ještě výrazněji,“ míní vedoucí výzkumu poradenské společnosti Cushman & Wakefield Michal Soták. Konkrétní situace se ale podle něj značně liší.

Když se v roce 1997 otevíralo v Praze na Černém Mostě vůbec první obchodní centrum v zemi, o budoucích problémech trhu se ještě nic netušilo. To už neplatí. V pátek totiž toto centrum po dvouleté rekonstrukci a rozšíření otevře brány staronového areálu, který se s 81 tisíci metrů čtverečních zařadí mezi největší a nejmodernější nákupní centra. Od developera UnibailRodamco si vyžádalo investici v řádu jednotek miliard korun.

• Přečtěte si také:

V Česku jsou teď tři miliony metrů čtverečních moderních maloobchodních ploch, z čehož se zhruba třetina nachází v Praze. Vedle obchodních center je tvoří nákupní parky, ve kterých obchody sdílejí jen společné parkoviště, nikoli společný zastřešený prostor.

nákupní centranákupní centra

Kromě hospodářské recese má komplex na Černém Mostě i jeho konkurenti také nového vyzývatele v podobě internetových obchodů. Navzdory poklesu maloobchodních tržeb jejich výnosy stabilně rostou až na současných zhruba padesát miliard korun ročně. Je to sice stále jen nějakých pět procent spotřebitelských útrat, ale u některého zboží je tento podíl výrazně vyšší.

„V řadě kategorií, jako jsou počítačová technika a příslušenství, elektronika či hudební nahrávky, jsou to již desítky procent, a to už pochopitelně dopad na obrat nákupních center i dalších kamenných obchodů má,“ sdělil jednatel společnosti Incoma GfK a odborník na maloobchod Tomáš Drtina. Přes internet se navíc stále častěji nakupují oděvy a potraviny.

Stagnace maloobchodních tržeb a rostoucí podíl e-shopů však podle Drtiny automaticky neznamená, že se obchodním centrům nedaří. „Zostřuje ale pochopitelně situaci na trhu a zvyšuje rozdíly mezi úspěšnými centry, která i v obtížném období dokázala posílit, a těmi, která se potýkají s poklesy návštěvnosti i obratu,“ dodal k vlivu internetu odborník.
Krachy obchodních center jsou ale v Česku navzdory nejrůznějším potížím výjimkou. Ještě před propuknutím krize skončilo po dlouhé agónii v roce 2009 obchodní centrum Stodůlky. Prázdný komplex se o rok později proměnil ve velkoprodejnu s nábytkem rakouského koncernu XXXLutz.