Obchodní rejstřík po třech týdnech rozmrzl
„Od pondělí už nemáme hlášeny výpadky, systém se stabilizuje a zrychluje,“ řekl mluvčí úřadu Miroslav Konvalina. „Soudy mohou i přes zvýšenou pracnost plnit své úkoly. Současně se odstraňují zbývající chyby a ladí aplikace. Naším dalším krokem je kontrola dat.“
Firma Corpus Solution, která novou verzi rejstříku nasadila, přijde zřejmě kvůli třítýdennímu výpadku o část své odměny. Ministerstvo jí už od června účtuje penále pět tisíc korun denně, a to až do data bezchybného provozu. „Ministerstvo nám pozastavilo veškeré platby,“ potvrzuje mluvčí Corpus Solution Hana Petříková, „ostatní bude předmětem dalšího jednání.“ Firma ovšem tvrdí, že s ní úřad smlouvu podepsal pozdě, a neměla tak dostatek času na přípravu akce.
V září zmizely změny
Konecm září se ve veřejném rejstříku přestaly objevovat změny. Podle zákona přitom rejstříkový soud musí rozhodnout o návrhu na zápis do pěti pracovních dnů. Podle ministerstva financí však platí, že pokud soud o zápisu nerozhodl nebo se neuskutečnil, platí i jako fikce. I tak to ale může být potíž. Veřejný obchodní rejstřík, který nefunguje, totiž vystavuje firmy nejistotě, soudí někteří odborníci. Rovněž snižuje důvěryhodnost v očích zahraničních partnerů tuzemských firem.
„Současný stav působí problémy hned v několika ohledech, například vyvolává značnou právní nejistotu v obchodních vztazích,“ zdůraznil partner advokátní kanceláře Tomíček Legal Zdeněk Tomíček. Podnikatelé se totiž nemohou spolehnout na správnost údajů v rejstříku. „Riziko spatřujeme především v neoprávněném jednání osob za obchodní korporace, a to zejména v důsledku zániku jejich funkce statutárního orgánu,“ vysvětlil Tomíček. Nefunkční obchodní rejstřík může poškodit české firmy v zahraničí u jejich partnerů a klientů. Zahraniční klienti totiž nemají většinou pro tak fatální výpadky veřejných rejstříků pochopení.
„V krajních případech mohou dokonce pojmout nedůvěru vůči svým poradcům, zda problém skutečně řádně a s nejvyšší možnou péčí řeší. V extrémním případě může vést daná situace až ke ztrátě klienta, tedy vzniku další škody,“ dodal.