Obchodníci se zimním oblečením mají problémy s prodeji. Teplo škodí víc než koronavirus

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: Profimedia

Ilustrační foto
Ilustrační foto
3
Fotogalerie

Lyžařské bundy, kalhoty, rukavice, ale i běžné městské zimní oblečení. To vše lidé v posledních letech stále méně nakupují. Obchodníci přičítají menší odbyt stále častějším teplým zimám. Zároveň čelí konkurenci velkých řetězců, které se začaly více zaměřovat na sportovní oblečení. Vyplývá to z ankety deníku E15.

„Řada specializovaných obchodů se sportovním oblečením v obchodních centrech zmenšuje své prodejní plochy. Hlavní důvody jsou dva – jednak klesající poptávka Čechů po zimním sportovním oblečení a jednak větší konkurence klasických obchodů, jako je Lidl nebo Tesco, které v posledních dvou až třech letech rozšířily svou nabídku o sportovní oblečení,“ uvádí prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu Tomáš Prouza.

„Častější teplé zimy mají vliv na skladbu nabídky. Tradiční zimní oblečení se dostává na okraj zájmu. V typické zimní kolekci lyžařský segment ustupuje na úkor ostatních. Především se jedná o jednoúčelové produkty,“ uvádí Jaroslav Červinka, obchodní ředitel značky Hannah specializující se na sportovní vybavení.

Do popředí zájmu se naopak dostávají víceúčelové produkty pro celoroční použití v přírodě i ve městě. Celková výroba Hannahu tak neklesá. „Před pěti až deseti lety kategorie multifunkční, tak jak ji aktuálně vnímáme, prakticky neexistovala. Zatímco nyní se objemově rovná čistě lyžařským produktům,“ dodává Červinka.

Příkladem multifunkčního oblečení mohou být například bundy použitelné jak pro lyžování, tak pro pohyb po městě.

Na klesající poptávku po zimním oblečení musí reagovat i prodejce outdoorového a sportovního oblečení Alpine Pro. „V současnosti ovlivňuje náš byznys více teplá zima než koronavir v Číně, odkud nám chodí zboží. Pokles tržeb v souvislosti s koronavirem neočekáváme, mnohem více nás ovlivňují teploty kolem patnácti stupňů, nedostatek sněhu v našich horách a globální oteplování,“ přiznává generální ředitel firmy Václav Hrbek.

„Teplejší zimy mění strukturu nákupů. Naší hlavní strategií je proto celoročně nabízet široké portfolio produktů, aby si zákazník vybral bez ohledu na sezonní výkyvy,“ potvrzuje Alena Kudrnová, mluvčí obchodu se sportovním vybavením Decathlon.

Že zimy v Česku dlouhodobě slábnou, potvrzují statistické údaje Českého hydrometeorologického ústavu. Například průměrná teplota vzduchu loni v lednu minus 1,8 stupně Celsia byla o 0,2 stupně vyšší oproti takzvanému „normálu“ za roky 1981 až 2010. Rostoucím teplotám se přitom obchodníci nevyhnou ani do budoucna.

„Zažíváme slabší zimy především z hlediska množství sněhu, který leží v nižších a středních polohách. Letošní zima zaznamenala i méně mrazu v nižších polohách,“ popisuje mluvčí ústavu Martina Součková. „To zásadní se ovšem objevuje opakovaně: méně sněhu v nižších polohách, a tudíž méně zásob vody v zemi,“ doplňuje.

Na slábnutí zim reagují také horská střediska. Jejich majitelé se proto musejí čím dál více soustřeďovat na letní sezonu, informoval dříve deník E15. Léto dnes střediskům generuje až třetinu příjmů. Poměr příjmů ze zimy a léta by se měl i v příštích letech vyrovnávat.