Piráti Shanzhai – technologická revoluce z garáží

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: kolaz E15

Žijí na hraně zákona, a přitom hýbou globálními trhy s elektronikou. Čínští digitální zbojníci známí jako shanzhai nejen tím připomínají někdejší piráty ze Sillicon Valley. Podobně jako oni v sedmdesátých a osmdesátých letech totiž i současní vládci čínských garáží přicházejí s novinkami, které by jednou mohly svět technologií a elektroniky zásadně změnit.

Jejich filozofie je přitom jednoduchá: příliš neprovokovat a žít mimo oficiální struktury, které v Číně výrobcům elektroniky vnucují poměrně tvrdá pravidla. A hlavně vydělat.

„Shanzhai jsou malé skupiny lidí zakládajících dílny, které často vyrábějí technologicky velmi vyspělé přístroje. Telefony, tablety, přístroje, které jste v životě nikde neviděli. Je to fenomén, jenž produkuje zajímavé věci,“ připouští i Kaiser Kuo, známý čínský rocker, jenž má na starosti mezinárodní komunikaci v „čínském Googlu“ – společnosti Baidu.

Slušná cena a servis

Jak napovídají data vrhající trochu světla na šedou zónu ovládanou čínskými piráty, shanzhai není jen kvalita, ale také kvantita. Například podle průzkumu konzultantů ze společnosti Gartner se v roce 2007 po světě prodalo 1,15 miliardy mobilních telefonů – a 150 milionů jich pocházelo právě z garáží jednotlivých provincií země Draka.

Britský list Financial Times i na základě těchto dat odhaduje, že telefony ze shanzhai představují zhruba pětinu všech na světě fungujících 2G mobilů. Zájem je o ně přitom nejen v domovské Číně, ale na mnoha dalších rozvíjejících se trzích, kde je obrovský hlad po levném spojení. Výrobky shanzhai tak hýbou i Latinskou Amerikou a Afrikou.

Jejich klíč k úspěchu je přitom jednoduchý: kombinace nízké ceny a slušného servisu, mnohdy vylepšená aktuálními trendy. To poslední znamená, že podnikavci ze shanzhai například v době posledních prezidentských voleb ve Spojených státech nabízeli v Keni zvláštní Obamovy mobily se sloganem „yes we can“ a jménem současného prezidenta. Ne všude se ale jejich sázka na levnou kvantitu vyplácí. Například v Indii začínají vyklízet pozice: v roce 2010 byla podle výzkumníků ze CyberMedia více než pětina mobilů prodaných na indickém trhu ze shanzhai, respektive od giganta mezi čínskými garážovými výrobci, společnosti G’Five Information Technology. Loni to už bylo jen osm procent, zatímco premiant, finská Nokia, ukousla z indického koláče třináctiprocentní podíl.

Zaměřeno na Afriku

Pozornost čínských pirátů se nejen proto přesouvá do Afriky, kde konkurence není tak tvrdá a nároky spotřebitelů nerostou tak rychle. Stejně tak se ale stále více shanzhai firem soustřeďuje na kvalitu a inovace. Finance na hrátky s tím, o co by mohl být v budoucnu zájem, díky kvantům prodaných levných výrobků mají. Stejně jako um a vtip potřebný k vymýšlení něčeho zajišťující technologický skok.

„Mnohé velké společnosti shanzhai firmičky čím dál tím pozorněji sledují. Jsou to výrobci ne snad padělků, ale bezejmenných a přitom velmi chytrých přístrojů. A podle mne nebude trvat dlouho a tyto výrobky se na světových trzích objeví,“ myslí si i Kaiser Kuo.

V jaké oblasti by čínské garáže mohly způsobit revoluci, zůstává přitom otázkou. Zatím jsou díky množství prodaných mobilních telefonů spojovány právě s nimi. Zprávy z ulic jihočínských měst ale mluví i o laptopech a třeba také elektromobilech „made in shanzhai“.

Z provincie Shandong například vyjíždějí elektrická auta, která přijdou na pouhých dva až tři tisíce amerických dolarů. A mnohá další překvapení čínské garáže s jistotou skrývají.