Popularita vinylů roste. Málokdo ale desky skutečně poslouchá

Výroba vinylových desek ve firmě GZ Media

Výroba vinylových desek ve firmě GZ Media Zdroj: anna vackova E15

Předseda představenstva a majitel GZ Media Zdeněk Pelc je kladenský patriot, který už 34 let do Loděnice každý den dojíždí. GZ Media dokonce sponzorují kladenský hokejový klub, ale jak sám Zdeněk Pelc s úsměvem dodává: „Se současnými výsledky hokejového týmu se možná vrhneme spíš na volejbal.“
Výroba 7“ singlů, vlevo je dvoubarevný kolorovaný, vpravo černý.
Lis. Stroj, který si z celého světa sami umějí vyrobit jen v Loděnici. Na horní i dolní části jsou umístěné stampery – matrice, mezi kterými se „rozplácne“ vinylová hmota.
Po vylisování se vinyl po okrajích ořízne a spolu se svými „sestřičkami“ bude 24 hodin odpočívat.
Během procesu galvanizace vzniká na master discu negativní otisk, který se po vyjmutí z chemické lázně odloupne. Tato „slupka“ se nazývá stamper a posléze slouží jako matrice v lisu.
25 Fotogalerie

Americký hudební průmysl chytá po letech druhý dech. Podle reportu RIAA (Recording Industry Association of America) v roce 2016 rostl tamní byznys poprvé po dvaceti letech dvouciferným tempem. Zásadní roli hrají streamovací služby, ale pozadu nezůstavají ani vinylové desky, které vykazují nejlepší čísla za poslední tři desetiletí. Málokdo ale desky skutečně poslouchá, jak odhalil průzkum.

Jak uvádí report RIAA, americký hudební průmysl vykázal za loňský rok příjmy 7,65 miliardy dolarů. Jednoznačným hitem jsou streamovací služby, které se na výsledné sumě podílely polovinou, a to částkou 3,93 miliardy dolarů. Ze zprávy ale vyplývá také další závěr - popularita vinylových desek stále nebere konce. 

Jen v loňském roce se v USA prodalo vinylů v hodnotě 430 milionů dolarů. Z prodaných fyzických nosičů byl vinyl dokonce každý čtvrtý. Takový podíl na trhu neměla gramofonová deska od roku 1985, jak upozorňuje web qz.com

Vinylové desky tedy i nadále vykazují růst popularity, zatímco CD - formát, který je koncem 80. let nahradil a téměř vymazal z trhu - se soustavně propadá. Výjimečná oblíbenost vinylů ale zřejmě dosahuje svého vrcholu. Jak ukazují čísla nejen RIAA ale také Nielsenu, zatímco mezi roky 2012 až 2015 rostly prodeje vinylů meziročně o 38 procent, za rok 2016 to bylo o pouhých 3,5 procenta. 

Rekordní rok zažil loni vynilový byznys také v jiných částech světa. Podle webu engadget.com třeba ve Velké Británii dosáhly v roce 2016 prodeje desek nejlepšího výsledku za posledních 25 let. 

Kupovat vinyly ovšem v dnešní době neznamená je poslouchat. Jak dokládá ve svém výzkumu agentura ICM Unlimited, gramofonové desky jsou spíš sběratelskou záležitostí než formátem pro poslech hudby. Necelá polovina dotázaných si vinylová alba nepřehrává, část z nich dokonce ani nemá gramofon, uvedla loni BBC.

Poradenská společnost Deloitte předpovídá globální růst vinylů také letošním roce. Letos se má prodat kolem 40 milionů desek za miliardu dolarů. „Pro mnoho zákazníků je dnes vinylová deska sběratelským kouskem, jakýmsi mementem, hrdým fyzickým formátem a výrazem individuality ve stále více digitalizovaném světě,“ píše se ve studii. 
Zájem o vinyly se také odráží na byznysu české společnosti GZ Media. Světový výrobce CD, DVD a vinylů nedávno oznámil růst tržeb o deset procent na 2,45 miliardy korun. Firma v roce 2016 vyrobila 25 milionů desek, letos plánuje zvýšit výrobu na 32 milionů desek.