Potravinářské řetězce v pandemii rekordně posílily. Otevřely desítky nových provozoven

Maloobchodní řetězec Lidl

Maloobchodní řetězec Lidl Zdroj: E15 Michaela Szkanderová

Maloobchodní řetězec Lidl
Albert loni ke konci roku provozoval 324 prodejen, které zásoboval ze tří distribučních center.
Albert Fresh Bistro
Nakupování v obchodě
Nakupování v obchodě Billa
10
Fotogalerie

Koronakrize nezabránila obchodním řetězcům v další silné expanzi, počet tuzemských prodejen nadnárodních potravinářských řetězců rekordně vzrostl. Nejvíce v počtu prodejen posílily řetězce Lidl, Albert supermarket, Billa a Penny Market.

V Česku loni vyrostlo nejvíce nových prodejen maloobchodních řetězců za posledních deset let. Ke konci roku 2021 bylo v tuzemsku přes 1600 prodejen nadnárodních potravinářských řetězců s prodejní plochou nad 400 metrů čtverečních.

„Nadnárodní obchodní společnosti loni zprovoznily 56 nových hypermarketů, supermarketů a diskontních prodejen. To bylo o dvacet více než v roce 2019, což byl až do této doby rok s nejsilnější expanzí těchto prodejen od roku 2012. Od roku 2016 nadnárodní potravinářské řetězce zprovoznily 198 nových prodejen, což při současném uzavření 37 prodejen představuje nárůst o 161 prodejen,“ vypočítal analytik GfK František Diviš.

Rozhodující měrou se loni na rostoucí expanzi podílel řetězec Lidl, který otevřel 27 nových prodejen. „Co do výstavby nových prodejen je naším cílem jít zákazníkům naproti, tudíž stále hledáme pozemky a lokality pro nové prodejny napříč republikou. Vždy při tom rozhoduje spádová oblast,“ řekl dříve deníku E15 mluvčí Lidlu Tomáš Myler. Lidl svou pozici posiluje v centrech měst. Například v Praze otevřel provozovny na Žižkově a v Panské ulici. Objem investic však nekomentuje. 

Osm nových prodejen do svého portfolia přidal loni řetězec Penny Market, o jednu méně Billa a Albert. Expanze řetězců se v letech 2016 až 2021 soustředila především do Prahy a středních Čech.

„V těchto dvou regionech bylo během posledních šesti let zprovozněno 83 nových prodejen, přes čtyřicet procent z celé České republiky. Expanze ve středočeském regionu byla v posledních šesti letech typická především pro řetězce Billa a Penny Market. Na Prahu samotnou se soustředil zejména řetězec Lidl, který tam v posledních šesti letech postavil devatenáct ze svých šedesáti nových prodejen,“ uvedl Diviš.

Řetězec Albert do renovací, inovací a do otevření nových obchodů loni podle ředitele komunikace obchodů Jiřího Marečeka vložil zhruba dvě miliardy korun. Modernizoval tři desítky prodejen a sedm nových uvedl do provozu.

„Součástí investic byla také pokračující robotizace a digitalizace procesů jak v prodejnách, tak v zázemí a logistice. Mezi takové inovace patří automatický objednávkový systém pro prodejny i logistiku, elektronické cenovky, kterých najdete v našich prodejnách přes šest set tisíc a další budou přibývat, anebo autonomní čisticí roboti,“ doplnil Mareček.

Stejně jako v byznysové expanzi si segment obchodních řetězců loni v Česku udržel dominantní postavení mezi zadavateli reklamy. Největším byl loni Lidl s investovanou částkou 2,1 miliardy korun . Následují Kaufland a Albert s investicemi 2,1 miliardy korun, respektive 1,8 miliardy. Aktuální data zveřejnila společnost Nielsen Admosphere.

V horizontu nedaleké budoucnosti analytici očekávají další silný nárůst počtu provozoven dominantních řetězců. „Expanze bude srovnatelná minimálně s lety 2019 a 2020, ale pravděpodobně se bude blížit spíše rekordnímu loňskému roku,“ předvídá Diviš.

Pokračování expanze plánuje dominantní řetězec Lidl a další prodejny budou stavět také ostatní potravinářské řetězce. Na podzim roku 2021 se také v České republice po delší době objevil nový diskontní řetězec Mere, který uvažuje o expanzi až padesáti nových prodejen. 

Další z významných řetězců Coop, který je v rukou českých družstevníků, se pouští do rekonstrukcí a posílení atraktivity svých stávajících venkovských provozoven, kam investuje desítky milionů korun.