Praha si posvítí na taxislužbu Uber. Řeší chybějící taxametry

web Uber

web Uber Zdroj: Marek Schwarzmann, E15

Pražský magistrát kontroluje alternativní taxislužbu Uber. Ve spolupráci s živnostenským odborem v Praze 1 prověřuje, zda má společnost vše v pořádku z pohledu živnostenského zákona. Americká společnost, která se zaměřuje na zprostředkování osobní automobilové přepravy, působí v Praze od poloviny srpna.

Podle ministerstva dopravy může problém spočívat ve způsobu objednávky přepravy. Vozidla Uberu totiž jezdí bez taxametru a podle zákona musí být v takovém případě předem buď písemně, nebo elektronicky uzavřená smlouva. I elektronická verze ale musí obsahovat řadu náležitostí, jako jsou elektronické podpisy, doplnil úřad.

Podle Patricka Studenera, který má rozjezd společnosti v evropských zemích na starosti, všechny podmínky aplikace Uber splňuje. Zákazník cenu přepravy zná dopředu, pevné ceny jsou stanoveny na internetových stránkách. V systému jsou registrovány obě strany, jak zákazník, tak i řidič. Po něm navíc společnost požaduje, aby doložil, že má oprávnění k provozování taxislužby, řekl.

Zda-li může být objednávka uzavřená přes mobilní aplikaci plnohodnotnou náhradou písemné smlouvy, není podle ministerstva zatím úplně jasné. Dosud ale nejsou k dispozici veškeré technické detaily způsobu uzavírání smluv o přepravě mezi dopravcem a zákazníkem přes aplikaci Uber, připustilo ministerstvo s tím, že nyní je řada na Uberu, aby dokázal, že zákonnou podmínku splňuje.

Zdánlivě byrokratická povinnost obsažená v loňské novele zákona o taxislužbě má podle odborníků omezit dřívější praxi, kdy se část provozovatelů schovávala pod označení příležitostná doprava, přestože fakticky podnikali jako klasická taxislužba. To pro ně bylo výhodné zejména v tom, že nemuseli účtovat podle taxametru a platila pro ně i jiná, mnohem mírnější pravidla.

Riskují řidiči

Za porušování podmínek pro provozování taxislužby hrozí dopravcům pokuta až půl milionu korun a případné odejmutí koncese. Samotným řidičům pak pokuta až 50 tisíc korun a zákaz činnosti na dva roky, upozornilo ministerstvo dopravy.

I kdyby se ukázalo, že aplikace Uber podmínky zákona nesplňuje, samotnému Uberu podle ministerstva dopravy žádný postih nehrozí. Společnost totiž nepodniká přímo v taxislužbě, ale je pouze zprostředkovatel. Postiženi by ale mohli být samotní řidiči, pokud by kontroly místních dopravních úřadů odhalily, že jezdili bez řádně uzavřené smlouvy. Uber byl založen v San Francisku v roce 2009 a jeho tržní hodnota se po červnovém zvýšení kapitálu pohybuje kolem 18 miliard dolarů (379 miliard korun). Firma se označuje za trh, který zprostředkovává kontakt mezi řidiči a zákazníky, nikoli za přepravní službu.

Města se službě brání

Přístup Uberu ale v řadě evropských měst narazil na regulaci trhu s dopravními službami. V červnu proti ní protestovali taxikáři v řadě evropských měst - tvrdili, že služba pro ně představuje nelegální konkurenci.

Radnice v Berlíně a Hamburku službu Uber zakázaly, protože její řidiči neměli povolení pro přepravu cestujících ani požadované pojištění. Začátkem září tento zákaz rozšířil soud ve Frankfurtu nad Mohanem na celé Německo. V srpnu soud v Paříži firmě nařídil změnit systém účtování plateb.