Škoda Auto otáčí, systém dealerského prodeje nepřekope. Následovat Teslu by se nevyplatilo

Škoda Elroq měl být původně první model prodávaný prostřednictvím agenturního prodeje.

Škoda Elroq měl být původně první model prodávaný prostřednictvím agenturního prodeje. Zdroj: Škoda

Jiří Liebreich

Měla být poslední značkou z Volkswagenu, která do konce letošního roku přejde z dealerského způsobu prodeje nových aut v Německu na agenturní, kdy prodejci nabízejí vozy jménem výrobce, který například napevno určuje marži a konečnou cenu. Místo toho Škoda Auto tuto zásadní změnu na klíčovém trhu jako první koncernová značka odkládá. Důvodem jsou očekávané vysoké náklady na provedení změny a nerovnováha mezi výrobní kapacitou továren a slabší poptávkou po nových vozech.

Škoda od změny upouští jen pár týdnů před jejím původně plánovaným spuštěním 1. října. Nově počítá s termínem 1. ledna 2026, potvrdilo německé zastoupení výrobce na dotaz portálu Automobilwoche. Zástupci koncernu v minulosti opakovaně veřejně mluvili o tom, že by agenturním systémem prodávali veškeré vozy, tedy nejen elektrické, ale i ty se spalovacím motorem.

Definitivní plán nakonec určil, že se nový způsob prodeje zpočátku omezí pouze na elektromobily. Škoda měla v tomto režimu začít nabízet jako první model SUV Elroq, který uvede na trh v příštích měsících. Později se měl přidat i již vyráběný Enyaq a další elektromobily. Koncern však strategii přehodnotil. Německé zastoupení Škody nečekaný krok zdůvodňuje tím, že ke změně může dojít až tehdy, kdy budou „procesy a systémy stoprocentně připravené“.

Jakým směrem se Škoda vydá na důležitých trzích v Německu i v Česku, je tak ještě nejasnější než dříve. „Na prvních evropských trzích, jako je Švédsko, Velká Británie, Španělsko, Polsko a Francie, byl již agenturní model prodeje plně elektrických vozidel zaveden. Jeho budoucí zavádění na dalších trzích je nyní vyhodnocováno,“ říká mluvčí Škody Tomáš Kotera.

A dodává, že před zavedením tohoto modelu prodeje elektromobilů na určitém trhu Škoda vždy důkladně vyhodnocuje místní specifika. „Mezi ně patří aktuální stav distribuční sítě, pozice značky, chování a očekávání zákazníků, přístup konkurence a lokální požadavky,“ vypočítává Kotera.

Byla to americká Tesla, kdo inspiroval spoustu automobilek ke změně uvažování. Elektromobily prodává zákazníkům napřímo, takže je to ona, a ne dealer, kdo získává veškerá cenná data o klientech a kdo má plnou kontrolu nad konečnou cenou prodávaných vozů. V myšlence jít cestou, kterou se vydal Elon Musk, se v minulosti zhlédl i koncern VW. Nyní ale vychází najevo, že změna není ani zdaleka tak snadná a výhodná, jak se řada výrobců domnívala. Od původních plánů se tak odklání například i Ford a další významní hráči.

„Zcela jsme podcenili administrativní zátěž, kterou agenturní model pro výrobce přináší,“ říká Lynn Calderová, šéfka společnosti Ineos, která se vedle chemického průmyslu zabývá také vývojem a produkcí terénního vozidla Grenadier. Výrobce musí v agenturním režimu provozovat call centra, registrovat vozidla a převzít na sebe celou řadu nákladů, které v tradičním režimu platí dealeři. Jedná se třeba o náklady na skladování a financování vozů, náklady na marketing, logistiku, a především personál a IT systémy.

Agenturní systém prodeje však pro výrobce obvykle znamená vyšší marži na prodaných automobilech, i proto se Škoda plánů nevzdává. „Zavedení modelu představuje přechod od maloobchodního prodeje k přímému prodeji zákazníkům. Dealeři se tak stávají zástupci, kteří prodávají vozy jménem importéra. Prodejci značky Škoda zůstávají klíčovou součástí vztahu se zákazníky – poskytují výjimečný poradenský servis během celého procesu prodeje, nabízejí zkušební jízdy, předávají vozy a poskytují komplexní služby, včetně poprodejní podpory,“ popisuje agenturní režim Kotera.

Plány koncernu Volkswagen i konkurenčních výrobců na zavedení agenturního modelu vznikaly v době, kdy v Evropě sílila poptávka po nových vozech, na které ale zákazníci často čekali dlouhé měsíce. Nicméně zájem v posledních měsících na všech trzích značně ochlazuje. Výsledkem je nerovnováha mezi výrobní kapacitou továren a poptávkou zákazníků.

A právě taková kombinace je pro automobilky fungující v agenturním režimu obzvláště nevýhodná. Jak vyplývá z dat společnosti MarkLines, většina z nich ani zdaleka nenaplňuje svůj výrobní potenciál: koncern VW využívá kapacitu svých evropských továren na 85 procent, BMW na 72, Stellantis s trojicí nečinných závodů na 67 a Mercedes na 58 procent.

VIDEO: Cestuje nejvíc lidí v historii, současná situace je neudržitelná, tvrdí expertka Dolanská ve FLOW

Video placeholder
FLOW: Cestuje nejvíc lidí v historii, současná situace je neudržitelná, tvrdí  expertka Dolanská • e15

Automobilky tak povětšinou doplácejí na fakt, že v ekonomicky příznivých dobách nevyužily situace a ve větší míře nezavedly technologie, díky nimž by nyní dokázaly pružněji řídit kapacitu výrobních závodů. V Německu proti takovým změnám brojily tradičně silné odbory. Nyní, i když poptávka po vozech slábne, jsou tak automobilky nucené využívat kapacitu více, aby nepálily hotovost. „Musíte udržovat továrny v chodu, jinak se vám náklady vymknou z rukou,“ konstatuje Augustin Friedel z digitalizační a technologické společnosti MHP.