Spirála akčních slev v obchodech zrychluje, přestřelené ceny to dovolují

Nákupy, ilustrační foto,

Nákupy, ilustrační foto, Zdroj: CTK

Máslo za osmadvacet a plnotučný tvaroh za třináct. Čtvrt století po otevření prvního supermarketu v tuzemsku se akční slevy staly magnetem nakupování. Zatímco v krizi před sedmi lety se v akcích prodalo 35 procent zboží, loni se podíl zboží prodaného v akci na tržbách dostal poprvé na polovinu, vyplývá z dat poradenské společnosti Nielsen. Na západ od Aše je hlad po slevách výrazně menší.

„Podíl zboží prodaného v hypermarketech a supermarketech v promocích na českém trhu neustále narůstá. V tomto ohledu je Česká republika spolu se Slovenskem na špici celé Evropy,“ komentoval situaci za Nielsen specialista na maloobchod Karel Týra. Obchodníci si na uvíznutí v akční pasti stěžují dlouhodobě. „V obecné rovině je naším dlouhodobým cílem participaci promocí na celkové tržbě snižovat,“ sdělil mluvčí řetězce Tesco Václav Koukolíček.

Podle čísel z trhu se to ale prodejcům nedaří. Zatímco Česko se v podílu akcí na tržbách řetězců už dostalo na polovinu, v Německu je to jen jedenadvacet procent. V Rakousku se prodá v akcích 36 procent zboží, v Polsku 29 procent, vyplývá z analýzy Nielsenu. Akční spirálu umožňují podle konzultantů vyšší ceny na regálech českých obchodů než například v Německu. Slevy jsou ale následně v Česku hlubší než u západních sousedů.

Průměrná cena se tedy už zase dostává pod německou úroveň. Ve srovnání s Německem je průměrná sleva v České republice dvakrát hlubší. Řetězce výši investic do snižování cen pečlivě tají. Avšak vzhledem k jejich souhrnným tržbám převyšujícím tři sta miliard korun to budou bezpečně nejméně desítky miliard korun. Současně však provozovatelé supermarketů a hypermarketů plošně neprodělávají. Premiantem v ziskovosti je Lidl.