Společnost Mail Step přidává k papíru internetový byznys

Firma Mail Step

Firma Mail Step Zdroj: Michael Tomes, E15

Podnikatel Jan Rozlivka zvládl od začátku devadesátých let vybudovat velkou firmu poskytující servis vydavatelstvím, aby ji následně prodal. Posléze se stal mimo jiné týmovým mistrem světa v akrobacii na kluzácích a ještě stihl koupit společnost Mail Step zpátky.

Ve velké hale v Praze v Horních Počernicích rachotí stroje. Dělnice u pásu kontrolují, jestli se do nového čísla časopisu dostanou správně vložené reklamní letáky. A potom se také postarají o zabalení žurnálu do fólie. Jen o kousek dál se tisknou složenky pro zdravotní pojišťovnu.

A na opačném konci haly vzniká galerie, na níž je již nyní zboží nejrůznějších e-shopů před cestou k zákazníkovi. Jsme v hlavním provozu společnosti Mail Step, která už přes dvě desetiletí poskytuje servis vydavatelským domům. Firma nedávno odstartovala zcela nový byznys s logistickými službami pro internetové obchody.

První fólie

„Byli jsme první v České republice, kdo zabalil časopis do fólie,“ říká při prohlídce haly majitel firmy Jan Rozlivka. „Byli jsme rovněž první, kdo koupil vysokorychlostní balicí linku.“ Nyní má firma takové linky čtyři. „Začínali jsme přitom jen s balicím stolem a balíčky jsme převazovali provázkem,“ vzpomíná na dřevní doby svého podnikání Rozlivka. Společnost se však díky investicím do strojů dostala k prvním velkým klientům.

Například k Reader’s Digest. Jen pro něj společnost zpracovávala v průměru sto tisíc balíků měsíčně. Současní velcí klienti Makro a jeho matka Metro posílají ke zpracování přes milion kusů tiskovin každé dva týdny.

Časem podnik přikoupil ještě speciální tiskárny umožňující například ve velkých objemech tisknout složenky nebo faktury. „Nepleťte si nás ale s klasickou ofsetovou tiskárnou. U nás se zabýváme personalizací těchto dokumentů, to znamená, že pracujeme s osobními údaji konkrétních osob,“ podotkl Rozlivka.

Využití zkušeností

Tím vším se Mail Step živil až dosud. Nedávno se však společnost rozhodla využít své znalosti a technologie také pro naskočení do rychle jedoucího vlaku internetového obchodování. „Nejsme však start-up, nezačínáme nový byznys. Projekt Mail Stage navazuje na to, co už dvacet let děláme,“ poznamenal podnikatel.

To považuje za základní výhodu proti konkurenci, která buduje vše od začátku. Má už techniku, již se ostatním, kteří obsluhují jen e-shopy, nevyplatí pořizovat. „Není to navíc jen o skladování, ale také o rychlosti, jakou koncový zákazník objednávku dostane,“ vysvětluje Jan Vrána, šéf marketingu Mail Stepu.

Firma Mail StepFirma Mail Step|Michael Tomes, E15

Teoretickým konkurentem by mohl být projekt eSkládek, který již dříve rozjela společnost Uloženka provozující stejnojmennou síť výdejních míst. Letos se stala součástí silného E-commerce Holdingu. Budoucnost eSkládku je však nejistá. „K budoucnosti tohoto projektu se momentálně příliš vyjadřovat nechceme, není v současné chvíli prioritou,“ sdělila mluvčí holdingu Daniella Kopová.

Tržby na dvojnásobek

Projekt Mail Stage sází na to, že obchodníci a výrobci se budou věnovat svému hlavnímu oboru a starost o příjem zboží, skladování a zasílání balíčků kupujícím přenechá povolanějším. Nejdůležitějším argumentem má být cena a úroveň služby. Náklady e-shopů snižuje fakt, že prodejci zaplatí jen za to, co skutečně spotřebují. Nemusejí tedy počítat s výplatou pro skladníky a cenou za prostory, když je zrovna nemají jak vytížit.

Navíc e-shopy ušetří i na poplatcích přepravcům. „Díky velkým objemům, které u přepravních společností točíme, jsme schopni nabídnout takovou cenu, na kterou by si malý e-shop za běžných okolností nebyl schopen sáhnout,“ dodal Jan Vrána.
Ve hře je ale rovněž vyspělá technologie, podobná jako u velkých e-shopů. Zde celý proces od objednávky do předání přepravci nebo na výdejní místo netrvá déle než čtyři hodiny.

Mail Step zatím nemíní budovat další logistická centra. Z toho současného v Horních Počernicích dokáže ve směru z Prahy rychle pokrýt většinu dálnic a tím i republiky. „Vždyť co jsme? Jedna desetimilionová aglomerace,“ směje se Rozlivka.

Spolupráce s e-shopy by již příští rok měla zařídit 50 % tržeb Mail Stepu. A podíl by se měl nadále zvyšovat

Navíc hned za sádrokartonovou příčkou má Mail Step za souseda velký e-shop Mall.cz, který se bude přesouvat jinam. Firma se proto už domluvila s majitelem logistického centra firmou P3, že bude moci v případě potřeby postupně expandovat do prostor, které internetový obchodník uvolní. „Již v příštím roce očekáváme, že v tržbách budeme mít padesát procent z Mail Stage, druhou polovinu z klasických činností Mail Stepu,“ líčí plány Rozlivka.

V praxi to bude znamenat zdvojnásobení obratu na více než 200 milionů korun. Podíl projektu Mail Stage na tržbách by se v dalších letech měl dál zvyšovat. „To je důvod, proč do toho jdeme s takovou vervou a proč do projektu tolik investujeme,“ dodal. Jen v první fázi již investice z vlastních zdrojů hodně převýšily deset milionů korun.

Rozšíření záběru Mail Stepu si vyžádá také nové zaměstnance, a to hlavně v dělnických profesích. V současné době má společnost kolem stovky kmenových zaměstnanců. Kromě nich firma využívá ještě asi čtyři desítky brigádníků, k nimž si ve špičkách objednává navíc i pracovníky od agentur.

Zkratka přes kokpit

Cesta k současné podobě Mail Stepu ovšem nebyla přímá. Pro současného majitele firmy vedla překvapivě přes kokpit letadla. „Na letiště chodím od osmi let. A když jsem v roce 1990 začal podnikat, bylo mým jediným cílem, abych si létání zaplatil,“ vzpomíná.

Postupem času se Rozlivka stal instruktorem v leteckých školách, v roce 2001 se dostal do akrobatické reprezentace. Když kolem roku 2003 prodal Mail Step švýcarsko-rakouskému koncernu Meillerghp, zdálo se, že výhybka je definitivně přehozená.
„Ještě nějaký čas jsem fungoval jako nájemní ředitel, ale po čase jsem zjistil, že mě to až tolik nenaplňuje. Takže jsem se začal více věnovat létání,“ uvádí Rozlivka.

Firma Mail StepFirma Mail Step|Michael Tomes, E15

A pak jen tak mimochodem zmíní, že je v akrobacii na kluzácích týmovým mistrem světa, mistrem Evropy i několikanásobným šampionem republiky. Jenže na začátku letošního roku se part obrátil.

Švýcaři z Mail Stepu odešli a Rozlivka se rozhodl, že se do firmy vrátí. Přesto mu z předchozí dekády zůstal podíl v leteckých opravnách Aeroengine v Moravské Třebové, která se soustředí nejen na akrobatické speciály a generální opravy leteckých motorů. Na otázku, jak stíhá všechny své aktivity, opáčí prostě: „Těžko. Ale člověk musí kmitat.“