Spor o značku. Nejen boty, ale i stroj může mít název Puma | E15.cz

Spor o značku. Nejen boty, ale i stroj může mít název Puma

ilustrační foto
ilustrační foto
• 
ZDROJ: Repro Strategie

Tomáš Fránek

Sdílet na Facebook Messenger Sdílet na LinkedIn
Jeden z největších výrobců sportovního zboží na světě, německá Puma, neuspěla v Česku se snahou vymazat stejnojmennou značku používanou pro obráběcí stroje.

Český Úřad průmyslového vlastnictví tak po ročním zkoumání rozhodl, že značku Puma si může registrovat a chránit také korejská společnost Doosan patřící podle žebříčku Fortune Global mezi 500 největších firem na světě. Značku Puma používá korejský obr vlastnící v Česku společnost Škoda Power v Plzni pro obráběcí stroje. Podle zástupkyně korejské společnosti Petry Korejzové v tomto případě jde o úplně jiné výrobky a obory. „Není možné srovnávat známost obou označení, jsou určeny zcela odlišnému typu zákazníků,“ uvedla.

Předseda Úřadu průmyslového vlastnictví Josef Kratochvíl potvrdil argumenty korejské společnosti a rozhodl, že se firmě Puma nepodařilo prokázat proslulost svých značek. Podle předsedy úřadu tvrzení o tom, že si lidé budou myslet, že jde o rozšíření podnikatelských záměrů německé firmy, není dostatečné. A nestačí ani předložené důkazy o tom, kde všude se sportovní zboží se značkou Puma prodává, argument není ani tvrzení o četném padělání. „Jenom odkaz na existující řadu značek Puma nelze přijmout jako řádné zdůvodnění nepoctivého těžení z dobrého jména,“ rozhodl Kratochvíl.

Stoletá tradice
Doosan Škoda Power patří do korejského koncernu Doosan. Patří k významným výrobcům a dodavatelům zařízení pro elektrárny, především vybavení strojoven parních turbín. Doosan Škoda Power je firma s více než stoletou tradicí výroby. Lonii utržila 9,1 miliardy korun, meziročně o 300 milionů více. Hrubý zisk strojíren se přiblížil dvěma miliardám korun.

Proti snaze korejské společnosti chránit si také název Puma pro obráběcí stroje německý výrobce protestoval kvůli tomu, že by si spotřebitelé mohli myslet, že jde o další výrobek německé firmy. „Korejská společnost bude těžit z našeho dobrého jména a získá tak na trhu neoprávněnou výhodu,“ uvedli právní zástupci ve svém vyjádření Úřadu průmyslového vlastnictví.
Puma u úřadu neuspěla ani s důkazy, že její značky jsou dostatečné proslulé a známé mezi lidmi. „Prokázali jsme dodání většího množství výrobků do České republiky. O oblíbenosti značky Puma svědčí i fakt, že se jedná o jedno z nejvíce padělaných označení oblečení,“ uvedli v podání právníci firmy.

Německá Puma je třetím největším výrobcem sportovního oblečení na světě za konkurenty Nike a Adidas. Symbolem firmy je zvlněný pruh a silueta šelmy. Společnost má navíc zaregistrováno na dvacet různých podob značek s názvem. Puma není jediný výrobce sportovního zboží, který v Česku bojuje o své značky. Americký Nike byl na rozdíl od Pumy úspěšný. Firma totiž před čtyřmi roky dosáhla toho, aby český Úřad průmyslového vlastnictví nezačal chránit značku Niké, kterou si tuzemská firma Vulkan – Medical chtěla nechat registrovat pro zdravotnické rukavice a další podobné pomůcky.

Autor: Tomáš Fránek

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah