Trh se sportovním zbožím klesá, prodej kol spadl za čtyři roky o třetinu

sport

sport Zdroj: Intersport

Rostoucí obliba levnějších sportů, nižší útraty domácností za sportovní vybavení, kopírování trendů, které jsou v zemích západní Evropy běžné a samozřejmě dopady vlekoucí se ekonomické krize. Takové jsou důvody propadu 20 miliardového trhu se sportovním vybavením v České republice, který v posledních letech klesá tempem 4 %.

„V letech 2009 až 2011 byla ekonomická krize hlavně v hlavách lidí díky negativní mediální masáži, ale bezprostředně se ještě nedotýkala jejich peněženek,“ říká Vít Podešva, ředitel společnosti Intersport, která je na českém trhu druhou nejsilnější sítí sportovních obchodů. „Skutečné dopady krize se reálně odrážejí až na prodejích v roce 2012. S ohledem na hospodářskou krizi a obecnou nedůvěru Čechů v budoucnu nelze očekávat žádné oživení ani v nejbližší době.“

Sektorem, v němž je propad trhu nejcitelnější, je silniční a horská cyklistika. Zatímco v roce 2008 se prodalo téměř 400 tisíc nových kol, v loňském roce bylo celkové číslo o třetinu nižší. Na ústupu je i kategorie, která ztratila pověst „sexy sportu“: snowboarding.

„Ještě před několika lety snowboardy výrazně rostly, ale jejich propad je zcela jasný. Přitom sjezdových lyží se prodává přibližně stále stejně. Naopak roste obliba u běžeckých lyží, z pohledu podílu na celkových tržbách v porovnání například s Rakouskem je až neuvěřitelná,“ popisuje Podešva.

Česko a Rakousko, kde je Intersport jasnou jedničkou, se ale liší i v jiném aspektu – útratách domácností za sportovní vybavení. Češi v průměru utratí ročně 5 tisíc Kč na domácnost, Rakušané až trojnásobek. Přitom jsou Češi podle výzkumů druhým nejvíce sportujícím národem na světě, který má v oblibě outdoorové aktivity – cyklistiku, turistiku, lyžování a inline bruslení.

„Na to, jaké mají Češi příjmy, jsou ochotni utratit nepoměrně vysoké peníze za kvalitní sportovní vybavení,“ říká Vít Podešva s odkazem na cyklistický sektor, kde se stávají hitem kola s 29‘ ráfky. Domácí bikeři za ně neváhají utratit 40 tisíc a více.

Pro Česko však platí: rostou levné sporty jako běhání či florbal, který má 70tisícovou členskou základnu a u dětí na základních školách na prvním místě v oblíbenosti vytlačuje fotbal. „Je to levný sport, s malou počáteční investicí,“ podotýká Podešva. „Obrovský boom zažívá i běh. V tomto směru sice doháníme západní Evropu, ale pořád jsme zásadně pozadu.“

Velcí posilují, malí slábnou

Zatímco síť Intersport, která aktuálně čítá 35 prodejen po celé České republice, dosáhla v roce 2011 obratu 1,2 miliardy korun a za poslední tři roky roste v průměru tempem 10 %, ztrácí naopak malí soukromí prodejci.

„Český trh je pod extrémním konkurenčním tlakem. Zcela se stáhnul Gigasport, který byl před pěti šesti lety lídrem trhu a mezitím ztratil 50 % svých tržeb. I přestože trh klesá, chystají se sem vstoupit další zahraniční hráči a stávající včetně nás chtějí dále expandovat,“ popisuje výhled Podešva. „Největší potíže budou mít nadále ty nejmenší nespecializované prodejny, které nemohou konkurovat mezinárodním retailerům sortimentem, cenami, marketingem, vyjednávací pozicí ani velikostí.

Samotný Intersport má nakontrahovány další nové prodejny a chystá se pokrýt regiony, v nichž doposud nepůsobí. Jako jediný z velkých hráčů navíc garantuje svým zákazníkům záruku nejnižších cen a přitom po odchodu Gigasportu zůstal na trhu jediným nediskontním prodejcem s kvalitním sortimentem a odborným poradenstvím.