Tryskáče z druhé ruky zmizely z trhu, prodeje lámaly rekordy i díky Trumpovi

Olétané tryskáče šly loni na dračku.

Olétané tryskáče šly loni na dračku. Zdroj: Shutterstock

Naopak nové stroje se prodávaly méně.
Ceny největších strojů šly dolů.
Ukázka letadel zákazníkům je složitější kvůli pandemii.
Olétaných tryskáčů je na trhu naprostý nedostatek.
5
Fotogalerie

Trh olétaných a nových soukromých letadel prožil na klíčových trzích ve Spojených státech a v Evropě turbulentní rok. Zatímco množství obchodů s použitými stroji patřilo k nejvyšším v historii, prodejů nových tryskáčů meziročně skokově ubylo. Kupci požadovali hlavně olétané lehké stroje, zájem byl tak velký, že olétané bizjety z trhu takřka zmizely.

Růst trhu olétaných letadel poháněly především Spojené státy, kde se v roce hluboké globální krize letectví prodalo 1637 tryskáčů, meziročně o deset procent více. Obchodů přibylo meziročně i v Evropě, byť jen o dva stroje na 154 prodaných letadel.

Vzestup trhu je v prudkém kontrastu s odbytem nových tryskáčů. Zatímco předloni přesáhl odbyt výrobců hranici osmi set letadel, loni klesl pod šest set, tedy více než o čtvrtinu. Vyplývá to z dat společnosti Colibri Aircraft. Loňské globální prodeje olétaných letadel podle nich patří k nejvyšším v historii.

„Bohatým klientům zbyla jediná šance, jak bezproblémově létat, a to soukromě. Důvodem růstu poptávky byly i obavy klientů, že v případě volební prohry prezidenta Donalda Trumpa padnou daňová zvýhodnění pro kupce tryskáčů,“ říká partner Colibri Aircraft Marián Jančařik. Výhody zavedla už administrativa Baracka Obamy, týkaly se ale „pouze“ nákladů na koupi nových letadel vyrobených v USA. Trump daňová zvýhodnění rozšířil i na olétaná letadla bez ohledu na jejich původ.

„Blížily se volby, lidé se báli, že výhody skončí. Ve spojení s omezenými možnostmi běžného létání tak rostla poptávka po soukromých použitých letadlech,“ dodává Jančařik. Rozdíl v zájmu o nová a olétaná letadla vysvětluje jejich cenou. V okamžik koupě nového letadla se snižuje cena stroje zhruba o desetinu, po pěti letech používání téměř o polovinu.

Největší zájem měli zákazníci o olétané malé lehké stroje. V USA jich skoupili 738 oproti 333 velkým strojům. Odbyt lehkých letadel v Evropě činil 64 strojů, velkých pak 44. Ceny největších tryskáčů, o které byl zájem menší, tak klesly. Například průměrné ceny modelů Gulfstream G550 a G650 se loni v prosinci snížily meziročně o dvacet sedm a sedm procent na téměř 17,2 milionu dolarů a 44,4 milionu dolarů.

Mimořádně velké množství loni prodaných olétaných letadel způsobilo, že je jich na trhu aktuálně silný nedostatek. „V prvním čtvrtletí jich je k dispozici nejméně za posledních 21 let,“ upozorňuje Jančařik.

Zatímco standardní aerolinky dál doplácejí na nejhorší krizi v historii letectví, provozovatelé soukromých letů vydělávají více než před koronakrizí. Jak informoval deník E15 dříve, poptávka u oslovených společností v Česku loni meziročně vzrostla o deset procent. Majitelé provozovatelů proto investovali do rozšíření flotil.

„Loni jsme měli dobrý rok. Ve vzduchu jsme strávili 3,5 tisíce hodin, meziročně o deset procent více. Takže přes dva tisíce letů,“ vysvětlil Martin Pražský z české společnosti Time Air, jež provozuje menší soukromé tryskáče a ve své kategorii patří mezi nejvýznamnější hráče v Evropě.

Obchodů přibývá i přesto, že státní restrikce plynoucí z koronavirové pandemie komplikují samotnou realizaci prodeje. Ne vždy se mohou klienti dostavit k letadlu, o které mají zájem. Buď se proto spokojí s on-line prezentací, případně si platí transport letadla do místa svého pobytu.

„Přepravní společnosti ale mají nyní větší zpoždění, než je běžné. Prodlužuje se tím předkupní prohlídka i samotné uzavření obchodu. Dodávka, která zpravidla trvá tři dny, se může natáhnout na týden a půl,“ dodává Jančařik.

Zatímco soukromých letů ubylo v USA ve čtvrtém čtvrtletí o šestnáct procent, počet komerčních letů se snížil o 63 procent. V Evropě byl rozdíl ještě větší, soukromých letů v závěru roku ubylo o 21 procent a komerčních o 82 procent.