Tržby mateřské společnosti Zary v Česku klesly o půl miliardy. Globálně se ale probouzejí

Zara patří mezi klíčové značky španělské skupiny Inditex.

Zara patří mezi klíčové značky španělské skupiny Inditex. Zdroj: Profimedia.cz

Pandemický rok byl pro obchody s kamennými pobočkami komplikovaný. Společnost Inditex, která vlastní například značky Zara, Pull & Bear nebo Bershka, za rok 2020 zaznamenala v českých prodejnách pokles tržeb o pět set milionů korun. V celosvětovém měřítku se ovšem španělské korporaci podařilo vrátit se na předpandemická čísla. Koronavirové roky by tak pro skupinu neměly znamenat výraznou komplikaci.

Inditex v Česku za fiskální rok 2019 utržil přes 1,3 miliardy korun a vykázal zisk 55 milionů korun. Loni se ale španělská společnost musela vypořádat s poklesem, jelikož vykázala tržby 883 milionů a zaznamenala ztrátu 50 milionů. Hospodářské výsledky Inditexu v Česku se tak zejména vlivem několikaměsíční uzávěry kamenných obchodů rapidně propadly.

„Mnohem důležitější než absolutní úroveň tržeb bylo v tomto období vůbec přežít tak, aby to příliš nenarušilo budoucí konkurenceschopnost společnosti, a to se Inditexu určitě povedlo,“ myslí si expert Jan Fanta ze společnosti Ernst & Young.

Globální výsledky Inditexu potvrzují jeho tvrzení, neboť v letošním roce se společnost vrátila k růstu tržeb a také k zisku. Za první letošní pololetí vykázal Inditex globálně zisk 1,3 miliardy eur, zhruba 32 miliard korun, což je téměř na úrovni posledního předpandemického roku 2019, kdy zisk za stejné období činil 1,5 miliardy eur.

Odborník z Ernst & Young předpokládá, že celosvětové výsledky budou kopírovat i české pobočky společnosti. „Inditex má velkou výhodu ve velmi propojeném unikátním IT, díky kterému dokáže mnohem pružněji reagovat na změny v poptávce a lépe využít synergie mezi online a fyzickým prodejem, což má mimo jiné velký efekt na relativně menší úroveň zásob,“ říká Fanta. 

Některé tradiční obchody se nedokázaly adaptovat na koronavirové podmínky, které vyžadovaly zejména fungující online prodej. Například nábytkářský gigant IKEA se po celou dobu pandemických omezení potýkal s problémy s dopravou a dostatečně širokou nabídkou. Naopak výhradně e-commerce obchody zažívaly v pandemickém období zlaté časy, 

Jak pandemie ovlivnila e-commerce v Česku? Podívejte se na video. 

Video placeholde
Jak pandemie změnila e-commerce v Česku? • Videohub

„V průměru v posledních letech rostl podíl online prodejů, ale to neznamená, že by se vše stěhovalo jen do virtuálního světa. Naopak ukazuje se stále více, že chytře kombinovaný model je pro značky, které se snaží oslovit široké spektrum spotřebitelů, jako je Zara, důležitý,“ říká Fanta.

Uzavřené obchody částečně vynahradil nárůst v online obchodech skupiny. Podíl prodeje prostřednictvím e-shopů značek na celkových příjmech podle výroční zprávy rostl.

„Ačkoli byla výše zisku pandemií významně ovlivněna, dlouhodobý plán skupiny zůstává v platnosti. Pandemie je totiž považována za dočasnou situaci, která nemění dlouhodobá očekávání skupiny,“ stojí ve výroční zprávě.

Počet zaměstnanců Inditexu v Česku se meziročně snížil o stovku ze 366 na 261. Inditex z vládního programu Antivirus na podporu udržení zaměstnanců  čerpal 27 milionů korun. 

Společnost vlastní osm značek, kromě Zary také třeba Massimo Dutti, Bershka, Pull & Bear, Stradivarius, Uterqüe či Oysho. Firmu založil Amancio Ortega, který je jedním z nejbohatších lidí světa. První prodejnu Zara otevřel Inditex v roce 1975 ve španělském městě La Coruña. V prosinci 1988 zahájil prodej mimo Španělsko, a to v Portugalsku. V Česku začala firma působit v roce 2001. Podnik má téměř 7500 obchodů ve stovce zemí.