Tuzemské hotely za sebou mají další čtvrtletí růstu

Pražský hotel Augustine,

Pražský hotel Augustine, Zdroj: augustinehotel.com

Dobu hojnosti na tuzemském hotelovém trhu nezastavil ani počátek roku a zimní sezona. Zejména v Praze se provozovatelům za první čtvrtletí podařilo významně vylepšit všechny zásadní ukazatele, kterými se v oboru měří úspěch. Průměrný výnos na jeden pokoj a noc se díky rostoucím cenám a obsazenosti zvýšil meziročně o 16 procent na téměř 39 eur. Zimní ceny se v Praze zvýšily v průměru na více než 68 eur za pokoj a noc, čímž hoteliéři překonali například i letní sezonní ceny z roku 2014.

Vyplývá to z údajů firmy STR Global, která dlouhodobě sleduje trendy na světových trzích. „Je to ale stále zhruba třicet procent pod úrovní za pokoj před ekonomickou krizí,“ uvedl David Nath z poradenské společnosti Cushman & Wakefield. Podle něj přitom není žádný důvod, aby se Praha podbízela a byla pro zahraniční turisty nízkonákladovou destinací.

Trhu prý uškodila v minulých letech především reakce velkých hráčů, kteří kvůli krizi prudce snížili ceny a tím s sebou stáhli i menší zařízení. Na předkrizovou úroveň se tak ceny dostávají jen ztuha. S tím souhlasí ředitel čtyřhvězdičkového hotelu Perla v centru Prahy Tomáš Startl.

Pražské hotely v číslechPražské hotely v číslech | E15

„Jako by mezi hoteliéry byla stále nějaká psychologická zábrana překonat hranici sta eur,“ řekl Startl. S prvním čtvrtletím je ale spokojen, významně prý pomohly i dobře obsazené Velikonoce, které loni připadly až na duben.

Zdařilý kvartál ale nelze přičítat pouze Velikonocům. Podle Českého statistického úřadu poskytly české hotely jen za leden a únor na 3,8 milionu noclehů, což je meziročně o 300 tisíc více.

Rostoucí poptávka ze strany turistů a stále zajímavější výnosy přitom nenechávají chladné ani realitní investory. Loni na českém trhu podle ČSÚ přibylo 160 hotelů, z toho přes čtyřicet čtyřhvězdičkových. Současně dochází – především díky zájmu asijských investorů – k přeskupení vlastnictví u stávajících hotelů.