Úklidový byznys se v Česku zvedá z pandemického dna. Hadr berou do rukou i divadelníci

V Česku už se zase začíná uklízet. Na byznys

V Česku už se zase začíná uklízet. Na byznys Zdroj: Pixabay.com

Úklid během pandemie
Ve firmách během pandemie pochopitelně nebylo třeba uklízet
3
Fotogalerie

Tržby úklidových firem kvůli opatřením proti šíření koronaviru letos meziročně klesly až o 30 procent. Před Vánocemi se však začínají zvyšovat. O úklid mají zájem spíše domácnosti, u firem je největší poptávka v době letních dovolených.

V domácnostech převládá zájem o generální úklidy s důrazem na mytí oken a čištění koberců. Cena většinou není pevně stanovena, ale domlouvá se individuálně. 

"Letošní rok byl velmi poznamenán vládními nařízeními a uzavírkami nejrůznějších provozoven a kanceláří. Tyto restrikce se týkají i našich klientů a výpadky tím pádem doléhají i na nás. Dotčené subjekty snižují frekvenci úklidů. Tím se u nás projevil pokles tržeb zhruba o 30 procent. Část tohoto výpadku nahradila zvýšená poptávka po mimořádných hygienických úklidech," uvedla ředitelka společnosti 111Uklid Alice Žertová. Firma se podle ní více specializuje na úklid ve velkých společnostech.

Portál Hlídačky.cz eviduje nižší ztráty, podle jeho spoluzakladatele Petra Šiguta tržby meziročně klesly o sedm procent. "Ovšem když v březnu pandemie začala, lidé měli opravdu strach a netušili, co se bude dít. Tam byl propad až o 80 procent, teď už se to vrátilo mnohem více k normálu," doplnil Šigut.

Podle Žertové v předvánočním čase stoupá poptávka po generálních úklidech domácností. Tedy jednorázových úklidech s důrazem na mytí oken a čištění koberců. "Firemní život i ten úklidový je více strukturovaný a naplánovaný, kdy část generálních úklidů provádíme hlavně v letních měsících, kdy jsou dovolené," uvedla dále Žertová.

Její firma se stále potýká s nedostatkem pracovníků vzhledem k tomu, že je závislá na pracovní síle ze zahraničí. Jak dále uvedla, trochu spoléhala na to, že budou mít zájem Češi, kteří buď přišli o práci nebo je jejich situace nejistá. "To se však nestalo. Takže máme stále nedostatek kvalifikovaných pracovníků a musíme některé zakázky z kapacitních důvodů odmítat," podotkla Žertová.

Portál Hlídačky.cz má v tomto směru podle Šiguta opačné zkušenosti. "Tím, jak se propouští nebo jsou uzavřeny spousty institucí, vidíme, že si chtějí lidé přivydělat úklidem. Klidně i když předtím hráli v divadle," sdělil Šigut.

Pokud jde o cenu, firma 111Uklid ji podle Žertové kalkuluje vždy klientovi na míru za komplexní službu. U portálu Hlídačky.cz si podle Šiguta lidé nastavují cenu sami. Průměrná cena za hodinu úklidu u portálu meziročně vzrostla o necelou desetinu na 137 korun za hodinu, ale liší se podle regionů. Nejdražší jsou Praha (161 korun), Středočeský (147 korun) a Jihomoravský kraj (131 korun), nejlevnější Vysočina (113 korun), Moravskoslezský a Olomoucký kraj (115 korun).

Podle Žertové se v oboru začínají uplatňovat prvky umělé inteligence. "Objevují se první vlaštovky, jako například cobot pro mytí prosklených ploch. Člověk a jeho rozhodovací schopnosti však v oblasti úklidu zůstávají nezastupitelné," dodala Žertová. Výrazem cobot se označuje robot, který spolupracuje s člověkem. Vznikl ze slov kolaborativní a robot.