Variety: Česko je filmovou lokací snů

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: ctk

Za filmovou lokaci snů označuje Českou republiku týdeník Variety, jeden z nejvýznamnějších a nejčtenějších odborných filmových magazínů na světě. Aktuální číslo z 21. června věnuje výjimečnou pozornost a prostor českému filmovému průmyslu, říká České filmové komise Ludmila Claussová. Variety loni zaznamenal setkání Claussové se zástupci studií a nezávislými producenty v Los Angeles. Šéfka komise jim představila změny v pobídkovém systému nabízejícímu dvacetiprocentní slevy na produkci v ČR.

Vláda před rokem schválila novelu audiovizuálního zákona, který kromě jiného zprůhledňuje systém filmových pobídek pro zahraniční filmaře.

Speciální příloha časopisu Variety s názvem Billion Dollar Location: Czech Republic (Miliardová lokace Česká republika), na jejíž přípravě se komise podílela společně s MFF v Karlových Varech, vyšla 21. června v rámci běžného čísla magazínu.

„Jedná se o třetí speciál naší série Billion Dollar Location, předcházely mu zatím jen reportáže o amerických státech Louisianě a New Mexiku. To znamená, že Česká republika je vůbec první zemí mimo USA, kterou jsme si pro toto speciální vydání vybrali,“ komentoval to Steven Gaydos, viceprezident a šéfeditor Variety.

Opět na mapě filmových destinací

Podle Claussové jde o velký úspěch, potvrzení toho, že Česká republika se v posledních letech vrátila na mapu oblíbených filmařských destinací. Točí se tu historické velkofilmy s hvězdným obsazením i evropské koprodukce. „Po nedávném přijetí novely audiovizuálního zákona se podmínky pro filmaře u nás ještě zlepší a zájem o Českou republiku jako filmovou lokaci poroste,“ dodala Claussová.

Magazín Variety tuto situaci reflektuje na téměř 20 stranách speciální přílohy, kde současný český filmový průmysl a dění v jeho různých oblastech přibližuje svým čtenářům, kterými jsou filmoví odborníci a producenti. Provází je infrastrukturou filmového průmyslu, přibližuje podmínky a profesionální zázemí pro výrobu filmů, informuje o probíhajícím natáčení mezinárodních štábů i o tom, které zahraniční produkce využily ČR jako lokaci v minulosti. Nechybí komentáře zahraničních producentů a filmařů. Příloha obsahuje také informace o filmových pobídkách, které mají na zvýšeném zájmu o natáčení v Česku velkou zásluhu.

„Byli jsme s editory speciálu i s autory konkrétních článků v čilém kontaktu. Navrhovali jsme témata, dodávali jim informace a tipy na zajímavé lidi, sháněli jsme fotografie z natáčení. Naší snahou bylo představit českou filmovou infrastrukturu v celé její šíři, ukázat, že tu nejde jen o krásné lokace nebo o pobídky, ale že je za tím mnohem víc - přátelské prostředí, kreativní lidé a hlavně jejich vášeň a oddanost pro tuto práci,“ vysvětlila Claussová.

Důležitou součástí speciálu jsou hlasy filmových profesionálů, prostor je věnován i specifickým oblastem jako je animace, postprodukce a vizuální efekty nebo filmová výprava, které zahraniční filmaři u nás vyhledávají pro bohaté zkušenosti s mezinárodními produkcemi.

Kvalita na světové úrovni

„Základnu technických a kreativních profesí máme úžasnou, jejich kvalita je na světové úrovni,“ zdůraznila Claussová. Díky pobídkám se podle ní čeští producenti stále častěji stávají plnohodnotnými koproducenty zahraničních snímků. Příkladem je i historický film režiséra Seana Ellise Anthropoid nazvaný podle operace, jež vedla k atentátu na Reinharda Heydricha. Natáčel se tu loni v koprodukci české společnosti Lucky Man Films.

„Natáčelo se na autentických místech, například přímo před chrámem svatých Cyrila a Metoděje v Praze. Ještě větší produkční výzvou, než uzavření ulice v centru Prahy, byly náročné scény uvnitř krypty chrámu, které se točily v replice postavené v barrandovském ateliéru,“ komentoval to koproducent David Ondříček. Právě Anthropoid bude 1. července ve světové premiéře zahajovat 51. ročník MFF v Karlových Varech, kterému je v aktuálním čísle Variety rovněž věnován obsáhlý článek.

Variety má celosvětově přes 50 tisíc abonentů, online verzi časopisu si každý měsíc prohlédne 20 milionů zájemců.

Malá kina zažívají renesanci, díky digitalizaci je přebírají mladí