Vydělal na pandemii, teď krachuje. Startupu s ambicí britské Ikey docházejí peníze

E-shop s nábytkem Made.com míří do platební neschopnosti.

E-shop s nábytkem Made.com míří do platební neschopnosti. Zdroj: Reuters

Lukáš Vojáček

Online prodejce nábytku Made.com sídlící v Londýně míří do platební neschopnosti. Přestal přijímat nové objednávky, zákazníkům neproplácí odškodné za nedodané zboží a zjevně mu docházejí finanční prostředky, informuje stanice BBC. V úterý bylo dokonce zastaveno obchodování s akciemi podniku na londýnské burze, jejichž hodnota se za letošní rok propadla téměř o sto procent na 0,52 pence za kus.

Nastal tak velmi překvapivý zvrat na dosud úspěšné cestě. Startup Made.com založila v roce 2010 čtveřice britských podnikatelů v čele s Brentem Hobermanem a Ning Liem. Obrovský vzestup zaznamenal zejména během pandemie, kdy tržby raketově vyskočily na více než 300 milionů liber, zhruba 8,55 miliardy korun ročně. O podniku se začalo hovořit jako o „nové Ikee“. Zamilovali si ho především mladí lidé a jeho oblibu mezi zákazníky pomáhala šířit i řada internetových influencerů. 

Firma loni v červnu vstoupila na akciový trh v Londýně a dosáhla ohodnocení 775 milionů liber. V současné době zaměstnává sedm stovek lidí a kromě Spojeného království prodává levné stoly a skříně také v Irsku, Německu, Rakousku, Francii, Nizozemsku, Belgii, Švýcarsku a Španělsku.         

IKEA – co jste nevěděli o švédském nábytkářském gigantu:   

Video placeholder
• Videohub

V letošním roce však Made.com doplatil na strmý propad poptávky po nábytku, jenž souvisí s vysokou inflací a poklesem životní úrovně obyvatel. Zakladatelé podniku Hoberman a Li, kteří už v jeho vedení nepůsobí, jsou přesvědčeni, že společnost se v posledních letech vzdálila od původní vize a vyrostla příliš rychle. 

„Náš byznys model byl založen na minimálním plýtvání a zásobách. S rozšiřováním se Made.com měnil v podobný model, jaký mají ostatní prodejci,“ postěžoval si na sociální síti LinkedIn Hoberman. „Je tady zároveň mnoho nezodpovězených otázek – jak firma utratila kapitál získaný prodejem akcií, zda si někdo uvědomoval potenciální rizika a jak opustila původní byznys model,“ dodal. 

„Cítím se bezmocný, vzhledem k tomu, že jsem rezignoval na post výkonného ředitele firmy v roce 2017, ale také nesmírně frustrovaný,“ připojil se druhý spoluzakladatel Made.com Li s tím, že mu advokáti a představenstvo společnosti zakázali komunikovat s dodavateli a zaměstnanci. 

Made.com má nyní deset dnů na nalezení nových investorů. Pokud se mu to nepodaří, skončí v platební neschopnosti a bude nucen vyhlásit bankrot. Dosavadní pokusy o prodej nicméně selhaly. I kdyby se nějaký kupec našel, je možné, že cenné papíry společnosti se už na londýnskou burzu nevrátí. 

Firma se teď snaží alespoň vyřídit již zadané objednávky. Mnozí zákazníci si ovšem stěžují, že zboží stále nedostali. „Myslím, že Made by měl udělat nějaké rozhodnutí a nenechávat nás v naprosté nejistotě,“ uvedla například pro BBC Sophie Drevillonová z Walesu, která si před dvěma týdny objednala nábytek za téměř čtyři tisíce liber. Zakoupené věci nejenže nedostala, ale podnik jí ani nechce vrátit peníze. 

Světová média připomínají, že Made.com není jediným z takzvaných pandemických vítězů, kdo po zrušení lockdownů tvrdě narazil. Americkému Pelotonu, jenž prodává přes internet sportovní náčiní, rovněž spadly akcie poté, co se lidé vrátili do kamenných fitness center. Řada britských domácností si také letos zrušila předplatné streamovacích platforem.