Výhra, či jen syndrom odložených útrat? Nákupní centra po roce propadu hlásí růst

nákupní centra, palladium

nákupní centra, palladium

ČTK
try , ČTK
Zdá se to jako dobrá zpráva, ale experti přílišný optimismus brzdí. Návštěvnost nákupních center totiž po více než roce poklesu v březnu a dubnu opět rostla. „Je to dobrá zpráva, ale pozor. Ve hře je více faktorů, a že už došlo k bodu zlomu, to si netroufám předpovědět,“ řekl E15.cz ředitel společnosti Incoma GfK Tomáš Drtina.

Podle Indexu návštěvnosti nákupních center, který zpracovává Český výbor Mezinárodní asociace nákupních center (ICSC) a společnost PricewaterhouseCoopers ve třetím měsíci roku přišlo do tuzemských obchodních parků meziročně o 1,4 procenta víc nakupujících, v dubnu dokonce o 2,9 procenta.

Za celé první čtvrtletí však výsledky tak radostné rozhodně nebyly. Návštěvnost nákupních center klesla meziročně o 2,1 procenta, největší pokles zaznamenaly obchodní parky na Moravě. Mohou za to především slabé první dva měsíce, kdy návštěvnost meziročně poklesla o 2,9 procenta, respektive v únoru až o 5,1 procenta.

S poklesem návštěvnosti se potýkala zejména menší centra, a to o 4,2 procenta. Velké shopping parky už si vedly lépe,ztratily v prvním čtvrtletí 0,7 procenta návštěvníků. Složitá ekonomická situace tak vedla na začátku roku české domácnosti k obezřetnějšímu nákupnímu chování.

Je to dno či není?

„Zdá se, že negativní začátek roku byl, bohužel, ovlivněn nejen nepříznivým počasím, ale taktéž srovnáním s výsledky minulého roku, který byl v prvních měsících naopak velice úspěšný. Doufejme, že započatý pozitivní trend v měsících březnu a dubnu vydrží i do dalších měsíců,“ okomentoval průzkum předseda českého výboru ICSC Jan Kubíček.

„Je to záležitost více faktorů, upozornil bych především na možnost odložené poptávky. České domácnosti v lednu a únoru skutečně brzdily kvůli nejisté ekonomické situaci, bylo i špatné počasí. Růst v březnu a dubnu tak můžeme přičíst i syndromu odložených nákupů. Navíce se nyní i přes růst pouze dorovnávají meziroční čísla z loňského prvního čtvrtletí,“ přidal na dotaz E15.cz svůj názor ředitel společnosti Incoma GfK Tomáš Drtina.

V uplynulých letech Češi mírně omezili návštěvy nákupních center - v roce 2011 meziročně o 1,1 procenta, loni pak o dalších 1,6 procenta. Ve vývoji návštěvnosti jsou ale značné regionální rozdíly. Nejvíce ztratila moravská centra, pokles se naopak prakticky nedotkl Prahy.

Index návštěvnosti nákupních center vydává ICSC ve spolupráci s auditorskou společnosti PricewaterhouseCooppers. V současnosti je do sběru dat zapojeno 25 nákupních center z celé České republiky reprezentujících již více jak polovinu trhu.