Výhra, či jen syndrom odložených útrat? Nákupní centra po roce propadu hlásí růst

nákupní centra, palladium

nákupní centra, palladium

Zdá se to jako dobrá zpráva, ale experti přílišný optimismus brzdí. Návštěvnost nákupních center totiž po více než roce poklesu v březnu a dubnu opět rostla. „Je to dobrá zpráva, ale pozor. Ve hře je více faktorů, a že už došlo k bodu zlomu, to si netroufám předpovědět,“ řekl E15.cz ředitel společnosti Incoma GfK Tomáš Drtina.

Podle Indexu návštěvnosti nákupních center, který zpracovává Český výbor Mezinárodní asociace nákupních center (ICSC) a společnost PricewaterhouseCoopers ve třetím měsíci roku přišlo do tuzemských obchodních parků meziročně o 1,4 procenta víc nakupujících, v dubnu dokonce o 2,9 procenta.

Za celé první čtvrtletí však výsledky tak radostné rozhodně nebyly. Návštěvnost nákupních center klesla meziročně o 2,1 procenta, největší pokles zaznamenaly obchodní parky na Moravě. Mohou za to především slabé první dva měsíce, kdy návštěvnost meziročně poklesla o 2,9 procenta, respektive v únoru až o 5,1 procenta.

S poklesem návštěvnosti se potýkala zejména menší centra, a to o 4,2 procenta. Velké shopping parky už si vedly lépe,ztratily v prvním čtvrtletí 0,7 procenta návštěvníků. Složitá ekonomická situace tak vedla na začátku roku české domácnosti k obezřetnějšímu nákupnímu chování.

Je to dno či není?

„Zdá se, že negativní začátek roku byl, bohužel, ovlivněn nejen nepříznivým počasím, ale taktéž srovnáním s výsledky minulého roku, který byl v prvních měsících naopak velice úspěšný. Doufejme, že započatý pozitivní trend v měsících březnu a dubnu vydrží i do dalších měsíců,“ okomentoval průzkum předseda českého výboru ICSC Jan Kubíček.

„Je to záležitost více faktorů, upozornil bych především na možnost odložené poptávky. České domácnosti v lednu a únoru skutečně brzdily kvůli nejisté ekonomické situaci, bylo i špatné počasí. Růst v březnu a dubnu tak můžeme přičíst i syndromu odložených nákupů. Navíce se nyní i přes růst pouze dorovnávají meziroční čísla z loňského prvního čtvrtletí,“ přidal na dotaz E15.cz svůj názor ředitel společnosti Incoma GfK Tomáš Drtina.

V uplynulých letech Češi mírně omezili návštěvy nákupních center - v roce 2011 meziročně o 1,1 procenta, loni pak o dalších 1,6 procenta. Ve vývoji návštěvnosti jsou ale značné regionální rozdíly. Nejvíce ztratila moravská centra, pokles se naopak prakticky nedotkl Prahy.

Index návštěvnosti nákupních center vydává ICSC ve spolupráci s auditorskou společnosti PricewaterhouseCooppers. V současnosti je do sběru dat zapojeno 25 nákupních center z celé České republiky reprezentujících již více jak polovinu trhu.