Výsledky šesté největší skupiny na poli luxusu Kering (sdružuje značky Gucci, Bottega Veneta či Saint Lauren) hovoří o růstu prodejů ve třetím čtvrtletí o 3,3 procenta. Firma byla ale zvyklá na dvouciferný růst. Podle studie společnosti Deloitte jí ještě mezi roky 2010 a 2012 prodeje meziročně rostly o 24,5 procenta.
Tento vývoj je součástí globálního trendu. Podle společnosti Bain loni rostly prodeje doplňků, jako jsou kabelky, pásky či boty, o sedm procent. Letos se očekává pětiprocentní růst. Ještě v roce 2012 byl přitom 16 procent.
Právě módní doplňky pomohly na konci devadesátých let firmě Gucci vstoupit mezi módní elitu. V současnosti je však ještě v horší situaci než celá skupina Kering. Její prodeje ve třetím kvartále spadly o 1,6 procenta. Zákazníci luxusních značek jsou nevyzpytatelní a na výrobce mají dva hlavní, ale zároveň protichůdné požadavky: výrobky by měly být exkluzivní a zároveň snadno dostupné.
Akcie modní firmy Kering
Zároveň roste zájem o výrobky bez křičících log známých značek, jejichž zákazníci na sebe nechtějí upozorňovat. „Nechci, aby každý hned věděl, kdo moji kabelku navrhl a kolik jsem za ni zaplatila,“ svěřila se milánská top manažerka Helen Noniniová agentuře Bloomberg. Proto se daří především mladším značkám, které si na „anonymitě“ zboží zakládají, jako jsou Celine ze stáje LVMH, Delvaux či Bottega Veneta. Gucci proto nyní přichází s kolekcí kabelek bez loga, kterými chce tyto zákazníky získat zpět.
Podobné problémy mají i Louis Vuitton či Prada. Louis Vuitton po letech minimálně desetiprocentního růstu vykázal za rok 2013 stagnující tržby. Ani Prada v prvním pololetí nenavýšila prodeje, loni jí přitom ještě rostly o 32 procent.