Zapomeňte na akcie. Chytrý investor kupuje klasické vozy

Neznámý kupec neváhal zaplatil za Ferrari 250 GTO z roku 1963 (na snímku) rekordních 52 milionů dolarů, tedy miliardu korun.

Neznámý kupec neváhal zaplatil za Ferrari 250 GTO z roku 1963 (na snímku) rekordních 52 milionů dolarů, tedy miliardu korun. Zdroj: profimedia.cz

Během posledního roku se hodnota starších vozů značky Ferrari vyhoupla směrem vzhůru o 55 procent. Rostou také ceny vozů značek Mercedes-Benz (o 24 procent) či Porsche (o 13 procent). Tyto údaje uvedla londýnská společnost Historic Automobile Group International (HAGI), která trh s historickými a sběratelskými automobily sleduje. Proč se právě rudé vozy z Maranella vyhřívají na výsluní?

Podle Dietricha Hatlapy, bývalého výkonného ředitele ING Barings a jednoho ze zakladatelů Historic Automobile Group International, je důvodů několik. „Je to koktejl různých faktorů — jednak to, že ty vozy jsou raritní, jsou vzácné, dále jejich technická vyspělost, to, že mají závodní původ, a v neposlední řadě skutečnost, že Ferrari je stále značka, která dobývá úspěchy na sportovním poli. A pak samozřejmě také to, že každý, kdo si tyto vozy kupuje, je jejich nadšený, vášnivý obdivovatel.“

Miliarda za Ferrari

Nadvláda italské značky sportovních vozů na trhu s klasickými vozy se znovu potvrdila v těchto týdnech. Neznámý kupec zaplatil za rudý sportovní vůz z roku 1963 Ferrari 250 GTO 52 milionů dolarů, v přepočtu téměř miliardu korun. Lidé pohybující se v branži jsou tím nadšeni. Neváhají tento vůz přirovnat k obrazu Mony Lisy. Je podobně mystický. Dražší auto tu nikdy nebylo. Posledním rekordmanem byl stejný vůz, který se prodal loni za 35 milionů dolarů. Tohle auto patřilo původně závodníkovi Stirlingu Mossovi a bylo vyvedeno v „britské“ zelené.

Před čtyřmi týdny byl prodán jiný vůz italské značky na aukci v Kalifornii také za astronomickou částku, za 27,5 milionu dolarů. Bylo to Ferrari 275 Spyder z roku 1967. Hodně žádané jsou i vozy jako Aston Martin DB2 z roku 1950, na londýnské aukci byl prodán za 16,5 milionu korun, nebo Mercedes CLK Roadster (18 milionů korun).

Mercedes-Benz CLK Roadster. Stříbrný krasavec
se na londýnské aukci vydražil za 18 milionů korunMercedes-Benz CLK Roadster. Stříbrný krasavec se na londýnské aukci vydražil za 18 milionů korun | profimedia.czMercedes-Benz CLK Roadster. Stříbrný krasavec se na londýnské aukci vydražil za 18 milionů korun.

Nahoru však nestoupají jen ceny unikátů, jako bylo Ferrari 250 GTO (těch bylo vyrobeno jen 39). Rychle roste hodnota i masově vyráběných sportovních vozů minulosti. Za ty v nejlepší kondici platí kupci až 2,5 milionu korun — třeba za vozy Jaguar E-Type.

Ceny rostou do nebe

Podle HAGI hodnota klasických aut stoupla do června letošního roku (za posledních dvanáct měsíců) celkově o 28 procent. Ve srovnání s tím třeba index FTSE 100, který zahrnuje sto společností s nejvyšší tržní kapitalizací sídlících ve Velké Británii, rostl za stejné období o 12 procent. A zlato, považované za bezpečné útočiště, se propadlo o 23 procent.
Ještě průkaznější pohled nabízí desetileté srovnání. Hodnota klasických automobilů stoupla o 430 procent, index FTSE 100 o 55 procent a zlato o 273 procent.

Jaguar E Type. Oblibu si získávají i masově vyráběné sportovní vozy minulosti. Za tento jsou kupci ochotni dát až 2,5 milionu korunJaguar E Type. Oblibu si získávají i masově vyráběné sportovní vozy minulosti. Za tento jsou kupci ochotni dát až 2,5 milionu korun | profimedia.czJaguar E Type. Oblibu si získávají i masově vyráběné sportovní vozy minulosti. Za tento jsou kupci ochotni dát až 2,5 milionu korun.

Hatlapa to komentoval v listu Guardian: „V čase finanční krize máte vždy obavy o své akcie, podíly ve společnosti, protože se mohou stát bezcenné. Je ale uklidňující vidět něco hmatatelného, dobrou investici, ve své garáži. Hned máte lepší náladu. A co teprve když se rozhodnete do vozu usednout a jen tak se projet.“ Investoři vyzdvihují ještě jeden moment, trh je malý, průhledný a „rozhodně není pro spekulanty“.

Nejen pro celebrity

Klasické vozy dnes nekupují pouze miliardáři, hvězdy showbyznysu, bohatí a známí lidé, kteří se s nimi rádi pochlubí před fotoaparáty. Takovými jsou třeba americký komik a moderátor Jay Leno, který vlastní 100 aut, zpěvák Rod Stewart, bubeník skupiny Pink Floyd Nick Mason, jemuž patří jedno z Ferrari 250 GTO, nebo byznysmen Anthony Bamford, který má v garáži pozoruhodnou sbírku vozů značky Ferrari.

O pečlivě udržované klasické vozy se dnes zajímá mnoho lidí. Stačí se jen podívat na to, jak jsou navštěvované ve světě přehlídky těchto skvostů na kolech. Třeba v Goodwoodu ve Velké Británii na třídenní akci pořádané v září nejsou výjimkou dvousettisícové návštěvy. Podobně obrovský zájem vzbuzuje i přehlídka Pebble Beach Concours d’Elegance ve Spojených státech.

Aston Martin DB2. Model z roku 1950 patří k těm
nejžádanějším. Jeho cena může přesáhnout 16 milionů korunAston Martin DB2. Model z roku 1950 patří k těm nejžádanějším. Jeho cena může přesáhnout 16 milionů korun | profimedia.czAston Martin DB2. Model z roku 1950 patří k těm nejžádanějším. Jeho cena může přesáhnout 16 milionů korun.

A veterány na kolech si pořizuje stále více obyčejných lidí. Samozřejmě za podstatně nižší finanční obnosy. V poslední době je třeba hodně žádaný Peugeot 205 GTi, jehož hodnota neustále stoupá. U nás se momentálně prodává za ceny od 15 tisíc do 50 tisíc korun. Nebo nepřehlédnutelný Citroën XM. Ten tvoří se staršími modely francouzské značky DS a CX na trhu s klasickými vozy silnou trojku.

Ferarri 250 GTO: kdysi stálo 18 tisíc dolarů, dnes 52 milionů dolarů
Cena červeného krasavce z roku 1963, který podle agentury Bloomberg prodal Američan Paul Pappalardo z Connecticutu, stoupla třítisíckrát. Neznámý kupec za něj zaplatil v přepočtu téměř miliardu korun. Co si za svoje peníze nový majitel pořídil? Vůz, který vycházel z modelu Ferrari GT SWB, s motorem V12 o objemu 3,0 l (z vozu Ferrari 250 Testa Rossa). Kabát mu ušili designéři Giotto Bizzarrini a Sergio Scaglietti. Bizzarrini v roce 1961 od Ferrari odešel, auto pak pomáhal dokončit Mauro Forghieri. A proč je tak vzácný? Ten vůz má zajímavou historii. Enzo Ferrari musel kvůli homologaci pro závodní třídu GT3 vyrobit stokusovou (takzvanou homologační) sérii vozů pro běžný silniční provoz. Situaci si ale ulehčil. Vozů vyrobil jen 39, vše zamaskoval tak, že přeskočil při číslování podvozků řadu čísel. Pappalardo zakoupil vůz v roce 1974, zrestauroval ho a zúčastňoval se s ním mnoha závodů historických vozů včetně Le Mans Classic v roce 2002.