Obchodníkům rostly tržby o sedm procent za rok, daří se hlavně e-shopům
„Domácnosti zůstaly při chuti k utrácení, přičemž jim do karet hrály jak stagnující cenová hladina, tak stoupající příjmy. Poptávka rostla prakticky po všech kategoriích zboží, jakož i po stravovacích a ubytovacích službách,“ uvádí hlavní ekonom UniCredit Pavel Sobíšek.
Za prodej pohonných hmot utržili obchodníci ve srovnání s loňským listopadem o 12 procent více, za prodej nepotravinářského zboží o 8,6 procenta více a tržby za prodej potravin se zvýšily o 2,9 procenta.
„Dvojciferné tempo růstu u pohonných hmot bylo v listopadu dosaženo teprve podruhé v letošním roce a zároveň podruhé za celé období od roku 2009,“ upřesnil Sobíšek.
Trend prodeje přes internet
„Dlouhodobě nejvyšší tempa růstu tržeb vykazoval prodej zboží přes internet nebo prostřednictvím zásilkové služby,“ uvedl ČSÚ. V listopadu rostl internetový prodej meziročně o 19,9 procenta.
Obchodníci utržili více peněz například za počítačová a komunikační zařízení, sportovní potřeby, farmaceutické a kosmetické zboží, potřeby pro domácnost nebo oděvy a obuv.
„Tržby v prodejnách s potravinami se také zvýšily, i když nižším tempem než v prodejnách se spotřebním zbožím. Ve specializovaných prodejnách potravin vzrostly tržby o 3,8 procenta a v nespecializovaných prodejnách s převahou potravin, které jsou objemově významnější skupinou, o 2,8 procenta,“ uvedli statistici.
Meziroční vývoj maloobchodních tržeb v Česku:
Tržby za prodej a opravy motorových vozidel byly meziročně vyšší o 12,8 procenta, přičemž za prodej aut včetně náhradních dílů stouply tržby obchodníkům o 13,6 procenta a za opravy o 9,9 procenta.
Po očištění o vliv počtu pracovních dní byly listopadové maloobchodní tržby meziročně vyšší o 5,6 procenta, meziměsíčně po očištění o sezonní vlivy reálně klesly o 0,4 procenta.
„Výhled růstu spotřeby domácností a tedy i maloobchodních tržeb zůstává příznivý i pro letošní rok: do karet jim hraje jak příznivý vývoj na trhu práce, tak nízká inflace v české ekonomice, což ve svém souhrnu zvyšuje ochotu i reálnou možnost domácností dále zvyšovat výdaje na spotřebu,“ uzavírá Radomír Jáč, hlavní ekonom Generali Investments CEE.