Obsahové e-maily zažívají renezanci. Pomáhají jim i zdivočelé sociální sítě

Obsahové e-maily zažívají renezanci

Obsahové e-maily zažívají renezanci Zdroj: Midjourney E15

Zatímco řetězové e-maily jsou jedním ze symobolů dezinformací a lží, podobným stylem se může šířit i velmi kvalitní obsah. Stále populárnější jsou obsahové newslettery s informacemi od známých odborníků. V minulosti jsme zažili velký nástup podcastů, teď čeká renezanci i staromódní e-mailová schránka.

Když sociální síť Twitter převzal nový majitel, změnila si americká novinářka Taylor Lorenzová své twitterové jméno na Odebírejte můj Substack. Dala tím najevo, že odteď nebude psát tweety, ale newslettery, a své fanoušky odkázala na platformu, přes kterou je mohou odebírat.

Newslettery zažehly renesanci e-mailových schránek. Velká novinářská jména opouštějí redakce a zkoušejí s publikem navázat pevnější vztah bez prostředníka a kreativní tvůrci vymysleli způsoby, jak vyvolat na e-mailech závislost. Tento fenomén se pomalu přelévá do Česka, kde mají podobné trendy často zpoždění a vrcholu u nás nejspíš ještě nedosáhla ani popularita podcastů.

Zájem o newslettery přichází v historii lidstva ve vlnách. Ano, pojďme krátce pohovořit o historii… Dávno před internetem existovaly ručně psané zpravodaje, které adresáti dostávali i několikrát týdně do poštovních schránek. Před třemi staletími se do nich s chutí začítali obchodníci i šlechtici v největších ekonomických centrech Evropy. Odběratelé se z nich dozvěděli třeba informace o směnném kurzu a s trochou nadsázky lze říct, že šlo o investiční zpravodaje své doby. Řešila se v nich ale i politika, jejich tvůrci se také zabývali atmosférou na místě, kde zrovna žili. Takový dopis z Paříže do Říma býval oknem do jiného světa a kultury. Rukopisy se někdy měnily i v polovině archu papíru, což podle historiků ukazuje, že se do přepisování zapojilo více lidí, aby dokázali uspokojit velkou poptávku.

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!