Oddělili jsme zrna od plev, hodnocení našich kurýrů se zlepšilo, říká šéf Rohlíku Olin Novák

Generální ředitel Rohlíku Olin Novák

Generální ředitel Rohlíku Olin Novák Zdroj: E15 Michaela Szkanderová

Generální ředitel Rohlíku Olin Novák
Generální ředitel Rohlíku Olin Novák
Generální ředitel Rohlíku Olin Novák
Generální ředitel Rohlíku Olin Novák
Generální ředitel Rohlíku Olin Novák
6
Fotogalerie

Po neshodách se svými kurýry na začátku letošního roku kvůli zavedení nového způsobu odměňování se podle šéfa českého Rohlíku Olina Nováka situace ve firmě uklidnila. Zlepšilo se hodnocení kurýrů zákazníky i chování řidičů Rohlíku na silnicích. Teď chce Rohlík nově zavážet potraviny v Praze a v Brně do jedné hodiny od objednávky. „Vezmeme tím vítr z plachet zavážkovým službám,” říká Novák s odkazem na nové konkurenty Bolt Market, Wolt Market či Dáme Market.

 

Zaměstnáváte už nějaké ukrajinské uprchlíky? 

Ano, pár. Na každém ze tří skladů máme vypsaných zhruba sto pozic. Nejzásadnější překážka jsou v tomto ohledu lékařské prohlídky. Na to naráží spousty firem, které působí v potravinářském průmyslu. To nás limituje, proto jich máme jen pár, ale v příštích dnech a týdnech plánujeme dát příležitost na skladech tři sta lidem. 

Přišli jste naopak o nějaké ukrajinské pracovníky, protože odešli zpět na Ukrajinu? 

Část ano. Ve chvíli, kdy vypukla válka, někteří chtěli jít bránit svoji vlast a tomu jsme rozuměli. Ale kvůli válce do Česka přišlo výrazně více lidí, kteří o tu práci mají zájem, dokázali jsme to tak díky tomu vykompenzovat.

Společně s válkou do Česka dorazila také inflace, v dlouhodobějším horizontu ekonomové mluví o hrozbě stagflace. Jak na vás dopadly vyšší ceny pohonných hmot?

Drtivou většinu aut máme na plyn a bioplyn, u nich cítíme silný dopad. Část jich máme na elektřinu, ale tím, že máme dlouhodobé kontrakty, tak jsme zatím schopni to absorbovat. Díváme se proto na další aktivity, co jako firma můžeme zlepšit, abychom neměli takové náklady na objednávku a pomohlo nám to vykompenzovat náklady na paliva. Na rozdíl od velké části konkurence stále máme dopravu zdarma, držíme to a interně se snažíme pracovat tak, abychom firmu zefektivnili. 

Udržíte dopravu zdarma? 

Myslím, že to dokážeme udržet. Záleží, co se stane na trhu s pohonnými hmotami, ale pokud se to bude vyvíjet jako teď, tedy že jsou ceny relativně stabilizované, tak budeme mít dopravu určitě zdarma. Chceme jí dál nabízet, je to jedna z našich konkurenčních výhod. 

Jak se inflace projeví u cen vašich produktů?

Ve chvíli, kdy rostou náklady, tak rostou i ceny potravin, v tomto ohledu jdeme s trhem. Myslím, že máme výhodu v něčem, čemu říkám „sourcing kolem komína.” Máme spousty malých farmářů s políčky kousek od našich skladů, z čehož plynou dva benefity. První je, že máme ultra čerstvou lokální zeleninu a ovoce. Druhá věc je, že to zboží necestuje přes půlku Evropy. Nejsou s tím tak spojené další náklady, logistika je brutálně levná v porovnání se zbožím, co absolvuje dlouhou cestu. Věříme, že díky lokálním produktům budeme schopni nabízet produkt, který je kvalitativně lepší. Protože je čerstvější a lokální, ale za stejnou cenu jako v supermarketu. Tam pro nás vidím prostor být více konkurenceschopní, než jsme dnes. 

Co je to stagflace? Podívejte se na video.

Video placeholde
Co je stagflace? • Videohub

Na E15 International E-commerce Summitu jste říkal, že by nadcházející doba měla trh prosít. Můžete to rozvést? 

V oblasti prodeje potravin po internetu vidíme řadu firem, které se tady během covidu najednou objevily a začaly kvést. Ale když se podíváte na zisky těchto firem v Česku, tak kromě nás nevím, jestli nějaká firma má pozitivní výsledek. U nás je to primárně tím, že jsme schopní to dělat efektivně a máme to propojené s daty. Jsme technologická firma, které se stalo to, že skončila v maloobchodu. Ve chvíli, kdy většina konkurence toto neumí a končí v červených číslech, tak v době rostoucích cen pohonných hmot a inflace jde všechno proti nim. Když jim to před tím vycházelo v červených číslech, tak teď to bude jen horší.

Jestli nastane recese, která většinou trvá 12 nebo 24 měsíců podle toho, jak je to hluboká krize, tak pro ně bude hrozně těžké jít na trh a říkat si o peníze. Budou potřebovat až dvojnásobek, aby pokryli ztrátu. V takovém případě je hrozně těžké byznys udržet. Proto si myslím, že část firem zhorší nabídku a část jich odejde. 

Jak to teď je s řidiči? Máte jich dostatek? 

Ano, kurýrů máme dostatek. 

Už jste si s nimi vyjasnili pozice po lednové kauze ohledně změny jejich ohodnocení

My jsme měli vyjasněné pozice, mně se ale nepodařilo správně komunikovat změny. Vůbec se nám také nepovedla reakce na lavinu, která se tehdy strhla. Kdybyste se mě zeptal, jestli bych to udělal znovu, tak ano, udělal bych to znovu. Protože jestli chci budovat společensky zodpovědnou firmu, tak když mám možnost ovlivnit, jak se kurýři chovají na silnicích a u zákazníků, tak by bylo špatně, kdybych to neudělal. Proto bych ten krok udělal znovu, jen jinak a lépe. Změny se dějí pořád, jen tehdy to bylo z nějakého důvodu zbytečně vyhrocené a to nám vzalo čas na to, abychom to dobře prodiskutovali. 

Z jakého důvodu to bylo vyhrocené? 

Největší negativní odezvu jsme schytali od lidí, kteří s námi spolupracují relativně krátce. Řidiči, kteří pro nás jezdí déle, říkali, že tomu rozumí, chápali, proč to děláme, ale také měli výhrady, o kterých se s námi věcně bavili. Na základě čehož jsme udělali pár změn. Někdo mě nařknul, že to děláme kvůli ušetření nákladů, ale o tom to nebylo.

Cílem bylo, abychom nemuseli nikoho penalizovat, ale aby byl řidič motivovaný samotným schématem, které má napovídat, co je dobrá a špatná kurýrní služba. Když mi někdo přijde přitlouct poličku a přitluče ji nakřivo, tak holt nedostane ani korunu. U nás řidič přijde jen o část odměny. Když přitluče poličku dobře, tak dostane celou odměnu. Jde také o oddělení zrna od plev. 

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!