Budoucnost maloobchodu v ČR: Víc luxusu, ale i lokálních značek a nové koncepty

Budoucnost maloobchodu v ČR: Víc luxusu, ale i lokálních značek a nové koncepty

Budoucnost maloobchodu v ČR: Víc luxusu, ale i lokálních značek a nové koncepty

Ten rozpor musí zarazit i člověka, který bere nakupování jako nutné zlo a této oblasti se vůbec nevěnuje. Zatímco tuzemské domácnosti kvůli poklesu reálných příjmů i preventivně v obavě z horších časů šetří, v důsledku čehož klesají tržby mnoha obchodníkům, do České republiky přesto přicházejí nové značky.

Ba co víc: mnohé z nich reprezentují skutečný luxus. Zdejší maloobchod čeká velmi zajímavé období, kdy se bude retail diferencovat stále markantněji na „ten úspěšný“ a zbytek trhu. A do toho byly ohlášeny nové projekty obchodních center a retail parků, či remodelingy a rozšíření stávajících, včetně rekonstrukce starých sídlištních objektů.

Tuzemská ekonomika se již rok nachází v recesi. K hlavním důvodům patří zejména slabá domácí poptávka a klesající spotřeba domácností, což se odráží i v nižších tržbách obchodníků. Týká se to zejména „zbytných“ komodit, jako jsou móda, elektronika, nábytek, vybavení domácnosti apod.

Přestože tento trend bude dost pravděpodobně (navzdory predikcím mírného růstu HDP) pokračovat i v příštím roce, i nadále směřují do České republiky nové značky. Vybírající si však nejlepší a zavedená obchodní centra či nejatraktivnější lokality na nákupních třídách v Praze. Pokračuje tak polarizace českého retailového trhu.

Přicházejí noví hráči

Uplynulé měsíce byly celkově velmi bohaté na rozporuplné zprávy z domácího retailu. Na jedné straně stojí zpráva o nucené dražbě prvního nákupního centra v České republice nebo odchod provozovatele prodejen Gigasport z tuzemského trhu, na druhé najdeme výčet nových nebo expandujících značek v pražských ulicích Pařížská (zde otevřel novou, velkoformátovou prodejnu Rolex), Na Příkopě (obchod s luxusními klenoty Pandora) a dalších prestižních lokalitách.

Zkraje roku se představilo českým zákazníkům - konkrétně na ploše OC Chodov - hned několik nových značek: rakouský prodejce spodního prádla a plavek Palmers, kanadská značka obuvi ALDO, belgická módní značka Kipling a americký Crocs, který zde otevřel první oficiální prodejnu v ČR. Doplňme, že už koncem roku 2011 na Chodově otevřelo své první české pobočky několik značek jako Karen Millen, Spleen, Ordning & Reda, Gant Kids, Le Chocolat et Vin, Guess Jeans…

Sesterské Centrum Černý Most, kde v současnosti vrcholí rekonstrukce a ve výstavbě je další etapa, už nyní otevřelo několik nových obchodů jako např. francouzský Brioche Dorée nebo holandský prodejce sýrů Kaas met Smaak.

Na centrum Prahy se naopak soustředily britská módní značka T. M. Lewin a italský obchod s kabelkami Carpisa. Prvně jmenovaná otevřela obchod v Galerii Myslbek, druhá o pár metrů dál v ulici Na Příkopě. Ze segmentu módy a módních doplňků se zjevně daří i dalším značkám, které již rozšířily nebo budou rozšiřovat počet svých prodejen: S. Oliver, Diva, luxusní dětská móda Magic Child, španělský výrobce Desigual…

Expandovat se rozhodla také síť s dětským oblečením Coccodrillo, která zvažuje i franšízing, retailer Český Grunt zaměřený na potraviny tuzemských farmářů či polský obchodník s módou LPP, který své stávající vlajkové lodi - Reserved a Cropp Town - rozšířil o novou módní značku Mohito, a to v OC Forum Nová Karolina v Ostravě a poté i na Václavském náměstí v centru Prahy.

Výčet maloobchodníků, kteří ohlásili expanzi, je ještě delší. Sportisimo plánuje otevřít tři či čtyři maloformátové prodejny Molo Sport & Fashion, stejně tak plánuje expanzi francouzský sportovní řetězec Decathlon, na rok 2013 expanzi do pražských Vysočan a do Brna ohlásil rakouský nábytkový řetězec XXXLutz, Mountfield chce rok 2012 završit otevřením čtyř nových obchodů, a to v Mariánských Lázních, Vrchlabí, Opavě a Českém Krumlově.

Nakupovat se bude nově i na sídlištích

Už nyní si zdejší zákazníci mohou vybírat ze zhruba 3 milionů m2 nákupních center a retail parků s plochou nad 5000 m2. Tento výběr se už v letošním roce značně rozšíří. Do prosince totiž přivítají první návštěvníky například OC Breda & Weinstein v Opavě (25 000 m2) developera Mint Investments, CPI Trutnov (20 000 m2) či kompletně rekonstruovaná Galerie Moritz (10 000 m2) v Olomouci.

Objem retailových ploch v České republice se ještě razantněji rozšíří v roce 2013. Největším projektem je Galerie Šantovka v Olomouci (46 000 m2), následuje druhá etapa Centra Černý Most na Praze 9 (41 000 m2), Fontána Teplice (20 000 m2), Pivovar Děčín (17 000 m2), OC Lužiny (16 000 m2), Géčko Ostrava (14 000 m2) nebo Centrum Krakov v pražských Bohnicích (14 000 m2).

V tomto výčtu vás dost možná zarazila některá jména, jež byste v „novém developmentu“ nehledali. Galerie Moritz, Centrum Krakov, OC Lužiny… Tyto a řada dalších projektů ilustrují, že i v českém retailu konečně došlo i na přestavby objektů postavených v 60.-80. letech minulého století v centrech měst, ale ještě častěji uprostřed sídlišť. Právě tyto areály se v posledních dvaceti letech staly nejčastěji palčivým problémem: zmizely obchody pro každodenní nákupy, vytratily se služby i hojně rozšířené kulturní a společenské aktivity.

Mnohé objekty začaly chátrat nebo byly obsazeny zcela nevyhovující skladbou nájemců. Mezi hlavní důvody tohoto stavu patřily vysoké provozní náklady, kontroverzní design a architektura a nevyhovující dispoziční řešení. Spojuje je ovšem často příhodné umístění uprostřed spádových oblastí, tradice a návaznost na vyhledávaná místa služeb, jako jsou zdravotní středisko, knihovna nebo pošta.

Nepřekvapí proto, že se aktivovalo několik projektů revitalizace těchto starých nákupních center. Zdaleka nejen v Praze - developeři se zaměřili i na budovy nákupních center typu Prioru v Teplicích, Ostravě či v Olomouci, které se však nacházejí často v historických centrech měst.

Není pravděpodobné, že by v rámci revitalizačních procesů sídlištní nákupní areály obsadili titíž nájemci a značky, za nimiž zákazníci jezdí do nově otevřených obchodních center. Vzhledem k očekávané orientaci těchto center na lokální zákazníky se otevírá prostor pro domácí výrobce, profilované prodeje a zejména široké spektrum služeb, a to při zachování jistého společenského charakteru těchto nákupních center.

Nečekané koncepty na periferii měst

K nejočekávanějším projektům revitalizace starých sídlištních objektů patří modernizace OC Krakov uprostřed sídliště v Praze-Bohnicích, které pochází ze 70. let minulého století. Investorem a vlastníkem je společnost Centrum Krakov, jež chce téměř 13 800 m2 podlažní plochy obsadit supermarketem a téměř 100 obchodními jednotkami včetně foodcourtu, kavárny či restaurace. V tomto případě se developer rozhodl pro demolici stávajícího objektu a výstavbu zcela nového, moderního objektu.

Na opačném konci Prahy, na Lužinách, brzy začne rozsáhlá rekonstrukce stejnojmenného nákupního centra. Podobně jako v případě Krakova dojde k přeměně pavlačového typu objektu na moderní několikapatrový shopping mall propojený eskalátory a zejména doplněný o nezbytná parkovací místa, se kterými se v původních objektech často nepočítalo.

Dokončení rozsáhlé rekonstrukce OC Lužiny, během níž zůstane otevřený pouze supermarket, je rovněž plánováno na čtvrté čtvrtletí roku 2013. Poté bude zákazníkům na třech podlažích k dispozici na 70 obchodů s celkovou maloobchodní plochou téměř 16 000 m2.

Podobného konceptu dozná zřejmě také Obchodní dům Elan Havířov. Developerská společnost Rhenus Development chce po rekonstrukci na 8000 m2 plochy nabídnout více než padesát moderních obchodů včetně služeb, restaurací a kaváren.

Z Priorů se stávají galerie

Trochu jiným případem jsou projekty oživení starých obchodních domů, jež provázejí především tuzemskou síť obchodních domů Prior. Ty se zejména u staveb vzniklých po druhé světové válce vyznačovaly nezřídka silovou architekturou, ignorující kontext místa vzniku (exemplárním příkladem je Jihlava s Priorem na historickém náměstí). Přesto i tento formát skýtá značný potenciál do budoucnosti, a to opět zejména díky výborné lokalitě.

Již realizovaným projektem je nedávno důsledně rekonstruované OC Chomutovka v Chomutově. Součástí revitalizace bylo umístění hypermarketu TESCO a rozšíření nabídky v 70 obchodních jednotkách o pobočku České pošty, zákaznickou kancelář společnosti RWE, pobočku Sazky a Tipsportu. Dalšími chystanými projekty jsou například Galerie Teplice, vyrůstající na místě Prioru z roku 1981 přímo na centrálním náměstí Svobody. Po jejím otevření plánovaném na konci roku 2013 Teplice získají moderní nákupní galerii přímo v centru města s 22 500 m2 pronajímatelných ploch na třech podlažích. Rovněž v příštím roce by měla být dokončena přestavba olomouckého Prioru. Pod novým názvem Galerie Moritz nabídne více ploch (z původních 5000 m2 na 7000 m2), nový interiér i zajímavější architekturu zohledňující kolorit historického centra.

Kdo přitáhne zákazníky

V souvislosti s množstvím nových projektů, k nimž je třeba ještě připočíst desítky retail parků s pronajímatelnou plochou od 3000 do 7000 čtverečných metrů, je na místě otázka, co zaručí developerům a potažmo nájemcům dostatek zákazníků i obratu. Platilo, a nadále platí, že každý podobný projekt potřebuje svého kotevního nájemce.

Ještě před pěti lety byl za kotevního nájemce (anchor tenant) či „tahouna“ všemi retailovými koncepty považován bez výjimky hypermarket. Nyní je situace trochu jiná. Hypermarket zůstává klíčový pro menší retailové projekty, pro shopping centra naopak hrají klíčovou roli velcí módní retaileři. V připravovaných či nedávno dokončených větších obchodních centrech tak často najdeme spíše menší potravinové koncepty, zákazníci totiž primárně přicházejí za módou či jinou atraktivní nabídkou. Kvůli stále rostoucí konkurenci větších shopping mallů nejsou pro zákazníky samy o sobě atraktivní menší obchodní pasáže s plochou do cca 5000 m2.

Ty tak zůstávají zcela závislé na kvalitě hypermarketu. Do problémů se proto dostávají centra, kde je hypermarket slabý a netáhne zákazníky, zejména pokud potlačil non-foodový sortiment. S tím souvisí stoupající obliba Globusu a Kauflandu - oba retaileři spoléhají právě na velký podíl non-food a až na výjimky působí samostatně, případně pouze s malou pasáží. Za kotevní nájemce, byť by tomu odpovídala velikost pronajaté plochy, už nelze považovat ani fitness centra či dříve tak oblíbená bowlingová centra. Zajišťují pouze další, i když také důležitý aspekt: přinášejí zákazníkům zábavu a odreagování. To samé platí pro sportovní řetězce a elektro - je důležité, aby v projektu byli, ale nejsou hlavním tahákem. Výjimkou je kino (multiplex), které hraje velkou roli v úspěchu projektu zejména v menších městech. Za tahouny lze označit obchody jako Zara, Marks & Spencer, Peek and Cloppenburg nebo H&M.

Budoucnost maloobchodu v ČR: Víc luxusu, ale i lokálních značek a nové konceptyBudoucnost maloobchodu v ČR: Víc luxusu, ale i lokálních značek a nové koncepty

Foto: Pavel Pichl a archiv