České hory: otevřeno zážitkům

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: Jiri Cerny

Lyžařské areály na horách v Česku se potýkají s jistým odlivem návštěvníků. Přilákat se je snaží zlepšenými službami, bohatším občerstvením, především ale něčím, co ozvláštní čekání ve frontě na vlek a polykání sjezdových kilometrů.

Zážitkový marketing se prosazuje i v horských střediscích a touto cestou se vydává stále více provozovatelů. Podporují je i velké firmy, které se stávají partnery středisek nebo jejich akcí.

Rokytnice: souboj s alpskou konkurencí

Ski areál Rokytnice nad Jizerou patřil v dobách, kdy Češi nemohli jezdit na lyže do Alp, mezi vyhledávaná střediska. Dnes musí o své klienty tvrdě bojovat. A to třeba eventy nebo jinou podporou. Velmi populární se rychle stala jízda úsekem obřího slalomu s automatickou časomírou, kde lze poměřit svůj čas s časem českého reprezentanta Filipa Trejbala, lyžaře, kterého vychovali právě v Rokytnici. Snowpark ve středisku není velký rozlohou, je zde ale řada překážek a skoků pro začínající i pokročilé boardisty.

Čtěte také: Roman Čermák: Amatérští cyklisté jsou bonitní cílovkou


Ve středisku pravidelně pořádají závody pro neregistrované děti o super cenu Rokytnice. V únoru se koná tradiční sjezd pašeráků na Studenově, který uzavírá ukázková jízda s pochodněmi. Na sjezd navazuje putování pašeráků po boudách a běžkařský závod „O zlámanou grešli na Dvoračkách“, doprovodnou soutěží je stavění sněhových iglú po celém městečku. Když sníh odtaje, jedna lanovka funguje i pro turisty a vyznavače bikecrossu - pod lanovkou jsou postaveny dvě adrenalinové downhill trasy. Bikeři jsou národ družný a kolem downhillu tráví ve stanech obvykle celý víkend.

Po lyžích na saně

O primát nejdelší české sjezdovky se Rokytnice přetahuje s Janskými Lázněmi, tamní sáňkařská cesta do Janských Lázní po Zvonkové dlouhá 3,5 km a s převýšením 560 m vede místy, kudy se jezdilo na rohačkách již před 100 lety. Saně si lze vypůjčit na místě a užít si dříve tak populární jízdu na sněhu. To v Peci pod Sněžkou vsadili na adrenalin dneška a koncem ledna otevřeli na sjezdovce na Javoru nový K2 Freestyle Park. Hlavním partnerem openingu i celého parku byl výrobce lyží K2, který dal všem přítomným vyzkoušet nejnovější snowboardy a vázání z produkce značky K2 snowboarding a také freeski/freeride lyže značky K2 skis. Po celou zimu se zde uskutečňují freestyle závody a exhibice, na malých překážkách se mohou cvičit začátečníci.

V Peci se nebrání spolupráci s komerčními partnery, kteří vsázejí na oblibu zážitků na sněhu a neváhají je pro návštěvníky střediska inscenovat a při té příležitosti nabízet test vlastních skialpinistických lyží a vybavení. A tak zde v březnu zakotvil Hudy kamion a jeho tým a kromě testování lyží zprostředkoval zážitky jako hrom: vyhledávat zasypaného v lavině - jedná se o vyhledávání zahrabaného vyhledávače v určeném prostoru (čtverec zhruba 20 x 20 m) na čas. Stopky se zastaví až v případě pozitivní sondy, tedy v okamžiku, kdy lavinová sonda dotykem se speciální podložkou, která je spojena s vyhledávačem, zaznamená nález.

Nebo vyrazit na túru s horským vůdcem, ovšem ne s ledasjakým. Horský vůdce s licencí IFMGA je někdo, kdo má nejvyšší kvalifikaci na světě pro vedení lidí v horách, ať už při lyžování, lezení či alpinismu. A po návratu z túry se ohřát s partnerem akce - čaji Teekanne. Čaj se vůbec v lyžařských střediscích promuje stále víc: ve frontě na lanovku se v mrazivých dnech proplétají mladící s vakem na zádech, ze kterého hadicí čepují nealko punč na bázi čaje Lipton. Čaj zdá se vystřídal Nescafé, které bylo dřív u lyžařských vleků vidět opravdu hodně.

Lyžuj a plav

Konglomerát hotelů v beskydských Velkých Karlovicích vykonal v posledních deseti letech spoustu práce. Z bývalých odborářských zotavoven se staly luxusní hotely, ale aby hosté měli za čím přijíždět do kraje s krásnou přírodou dosud využívaného jen pro turistiku a běžky, bylo třeba nabídnout zážitky. Začalo se s wellness a vysokou gastronomií, zastaralé lyžařské vleky v karlovických údolích byly nahrazeny moderními, kromě svahů začaly rolby upravovat i běžecký hřeben Javorníků.

A nedávno u hotelu Horal vzniklo nové wellness centrum s termálními bazény. Ski areál Razula zahájil bonusovou akci Lyžuj a plav, díky níž lyžaři ke skipasu získají hodinový vstup zdarma do termálních bazénů Wellness Horal. Den strávený na sjezdovce tak završí koupáním ve slané vodě vyhřívané až na 36 °C. „Chceme návštěvníkům nabídnout víc než „jen“ lyžování. Málokde jinde v tuzemsku si mohou během jediného dne užít za jednu cenu dva tak rozdílné zážitky, které propojují sportování s následnou relaxací,“ uvedl šéf Ski areálu Razula Leo Bača.

Naučit se carving i na sněžnicích

Každý víkend se na Razule koná ranní workshop carvingu, čerstvý „manšestr“ na prázdném svahu hodinu před začátkem provozu je prostředím pro lekce, jak přejít od smýkání ke carvingu. A když sníh rozměkne, je ideální vyrazit na túru zasněženou krajinou, projít si lovecké chodníčky, které v zimě využívají myslivci ke kontrole revíru. Nabízejí se i projížďky na saních s koňským spřežením a rolničkami.

Na svatého Valentýna je v Karlovicích lyžování za hubičku. Lyžaři, kteří při koupi skipasu prokážou svou zamilovanost, dostanou druhý skipas pro partnera zdarma. Podmínkou je, aby na lyžování dorazili společně. K dalším marketingovým akcím patří maškarní lyžovačka s hrami a soutěžemi pro děti a cenami pro nejhezčí masky. Kdo přijde v kostýmu, má lyžování zdarma. Lyžařská sezona na Valašsku končí třemi závody ve sjezdovém lyžování různé obtížnosti pro veřejnost během jediného víkendu. Součástí programu je testování lyží Lusti.

A co teprve v létě… Mezi karlovické atrakce patří paintball, zorbing (adrenalin v gumové kouli), aerotrim (trenažer simulující stav beztíže), skalní lezení, čtyřkolky, lukostřelba a střelba z kuše, škola smyku, jízda se psím spřežením, RC modely (závody s rádiem řízenými modely aut), provazové žebříky Jacobs Ladder nebo trenažér formule 1.

Zážitek se čtyřkou na vrchol

Když se zážitek propojí s mediální masáží tak, jak tomu je u projektu sportovního kanálu ČT4 a projektu Se čtyřkou na vrchol, pak je úspěch zaručen. Letos v únoru tak byla ve Špindlerově Mlýně odstartována druhá série závodů pro amatérské lyžaře Se Čtyřkou na vrchol aneb Nová energie českého lyžování, jejímiž partnery jsou opět TV kanál ČT4 Sport a RWE. Do prvního ročníku, v němž si třicet nejlepších mohlo vyzkoušet skutečnou přípravu lyžařských profesionálů, se zapojilo 1500 amatérských sportovců. Až do neděle 25. března přiblíží atmosféru závodu i vysílání ČT4.

Na rozdíl od loňského roku chtějí organizátoři letos lyžaře přivítat nejenom ve Špindlerově Mlýně, ale několik závodů základní části se bude konat také na Moravě. Rozšíření na Moravu inicioval partner akce RWE v rámci svého claimu „energie českého lyžování“. „Líbil se nám cíl soutěže přitáhnout lyžařské talenty i její podtext - přivádět naši cílovou skupinu (rodiny s dětmi) do našich partnerských lyžařských areálů. Ohlasy zákazníků na loňskou premiéru byly výborné, jen z Moravy zněly hlasy, že je to pro ně do Špindlu daleko,“ říká Eva Rybová z komunikace RWE.

A jaký je ohlas z ČT? „Projekt Se Čtyřkou na vrchol je pro nás výjimečný v přímé interakci s lidmi a diváky ČT4. Ohlas z loňského roku byl opravdu mimořádný a věříme, že i letos se zapojí mnoho amatérských lyžařů a sportovních fanoušků,“ říká výkonný ředitel ČT4 Jiří Ponikelský.