Cigaretová válka je na spadnutí

Ministerstvo zdravotnictví se pod vedením Leoše Hegera odhodlalo regulovat kouření a prodej tabákových výrobků. Pokud svou účinně vyznívající normu prosadí, bude v této zemi první, komu se něco takového podařilo.
Český klíč k utažení šroubu
Na rozdíl od minulé úpravy ustanovující dosud prakticky nevymáhaný zákaz kouření na zastávkách prostředků hromadné dopravy či polovičatá řešení v restauracích navrhuje nyní ministerstvo už citelné restrikce. V návrhu nového zákona o ochraně před škodami způsobenými návykovými látkami se přitom otázka cigaret veze spolu s alkoholem.
Zákon, jenž by měl po všech legislativních úpravách začít platit 1. ledna 2014, by trh s tabákem omezil citelnějšími zákazy i vyššími pokutami, než jsou ty stávající. V Česku je ve hře úplný zákaz kouření v hospodách a restauracích s výjimkou stavebně oddělených místností, kam by ale měli zapovězený vstup mladiství do 18 let a nesměla by tam docházet ani obsluha. Spolu s rozšířením nekuřáckého prostředí se ministerstvo pokouší i omezit dostupnost tabákových výrobků. Zákaz jejich prodeje by se měl nově týkat i prodejních automatů. Horní hranice pokuty za nedodržení zákazu prodeje tabákového výrobku osobám mladším 18 let má vzrůst z půl milionu na milion korun.
Žádným podobným omezením dosud čeští spotřebitelé ani oblastní management tabákových společností prakticky nemuseli čelit. Lidé z vedení tabákových koncernů nicméně zaskočeni snad ani být nemohou, neboť v zahraničí už jsou s restrikcemi dál. Uvalují je vlády jak evropských zemí, tak v ještě tvrdší podobě i úřady na dalších místech světa.
Jinde jsou tvrdší
Cigarety pálí i bruselské úředníky. Evropská komise přichází s novelou zastaralé směrnice o tabákových výrobcích, kterou by měla letos předložit europoslancům ke schválení. Teoreticky by i ta mohla začít platit už příští rok. Směrnice požaduje jednotné krabičky podobně jako v Austrálii a výraznější varování před zdravotními riziky. Zabíralo by tři čtvrtiny přední strany krabičky a polovinu zadní strany. Zároveň by na ní nesměly být žádné propagační prvky. Kromě toho na boční straně již nebude informace o obsahu nikotinu, oxidu uhličitého a dalších látek, jelikož tyto informace jsou údajně zavádějící. Nahradí je proto sdělení, že výrobek obsahuje přes 70 škodlivých látek, které způsobují rakovinu.
To je ještě mírné oproti již zmíněné australské úpravě platné od loňského prosince. Zákon tam tabákovým firmám nařizuje cigarety prodávat v jednotných tmavě zelených krabičkách s drastickými obrázky následků kouření. Brand přitom smí být uvedený výhradně jen malým písmem, které je pro všechny výrobce téhož druhu. Čistě z marketingového hlediska tak výrobci z donucení udělají obrovský krok zpět do dob před objevem propagační funkce obalu. A o to také eurokomisaři pro zdraví a ochranu spotřebitelů Toniu Borgovi jde. Komise ze stejného důvodu zřejmě zakáže cigarety či doutníky s příchutěmi.
„Spotřebitelé nesmí být podváděni. Tabákové výrobky musí vypadat a chutnat jako tabákové výrobky a tento návrh zajišťuje, že atraktivní obaly a příchutě nebudou využívány v marketingových strategiích,“ objasnil Borg. Výrobci jeho nadšení nesdílejí a na evropské úředníky vyvíjejí podle jejich slov nejsilnější tlak za poslední dva roky. K tématu se ve veřejných konzultacích objevilo 85 tisíc příspěvků. Tabákovým firmám se není co divit, jednají ve strachu o výnosnost svých značek, které budovaly desítky let.
Opatření na ně však začnou doléhat dokonce i v Rusku. V červnu tam začne platit nový protikuřácký zákon zakazující kouření ve velké části veřejných prostor a kouření nesmí být k vidění ve filmu ani v divadle, pakliže nebude nedílnou součástí uměleckého záměru. Zakázaná bude v Rusku i tabáková reklama.
Současná vize evropské „tabákové“ novely jde ještě dál. Navrhuje zákaz vystavení cigaret v místě prodeje nebo jeho velké omezení. Zamítá i veškeré další reklamy a informace k tabákovým výrobkům zevnitř i zvenku provozoven.
Koncerny už něco vymyslí
Ať už to s českým pojetím protikuřáckých restrikcí dopadne jakkoli, výsledek bude dílem vášnivých debat, kdy oponenturu už dnes poznamenává příměs značně unáhlených, a tedy nepříliš promyšlených argumentů. Jedním za všechny je rozšířená starost o maloobchodníky, kteří by tak mohli přijít o velké tržby za tabák a jeho propagaci. Tyto námitky ve skutečnosti jen svědčí ve prospěch návrhu, který kritizují. Jednoduchému kroku, jakým je odstranění krabiček z dohledu zákazníků, totiž bezděčně přiznávají obrovskou účinnost, kdy by lidé na ukryté cigarety zanevřeli – což vůbec není jisté.
Každopádně však bude zajímavé sledovat, jakou strategii mají tabákové koncerny v záloze do nadcházejících ztížených podmínek. Jak už předvedly fintami s oděvními značkami, bojovný duch jim neschází.