Co znamená Google+ pro váš byznys?

Strategie se dál věnuje recenzím nové sociální sítě Google+. Honza Páv píše o tom, jak nové médium, které se snaží konkurovat Facebooku, může pomoci v byznysu.

Google+ byl spuštěn na konci června a svých prvních deset milionů uživatelů získal nejrychleji ze všech sociálních platforem, které utvářejí podobu dnešního internetu. Dnes je počet všech uživatelů odhadován na 50 milionů. V ČR hovoří odhad o 60 tisících uživatelích, což by znamenalo, že je větší než Twitter. Jak zapojíte Google+ do svých strategií? Bude mít smysl jej využívat?

Vstupte na pozvání

Když přišel Google+, celý svět stál v očekávání, zda se Googlu konečně podaří prorazit na trh sociálních sítí. Po projektu Orkut, který se prosadil tak maximálně v Indii a Brazílii, a Buzz, který v celku rovněž neuspěl, měl Google zřejmě poslední možnost zahýbat světem sociálních sítí. Rychlý růst uživatelů, vstup pouze na pozvánky, čerstvý design a silná PR podpora dělají z Google+ něco zajímavého. Má ale Google vyhráno? Zrušíme svoje profily a komerční facebookové stránky a necháme posledního odchozího z Facebooku zhasnout? Počet uživatelů a jejich růst je úžasný. S aktivitou to ale bude složitější. Zatím neexistují žádné oficiální statistiky, které by reportovaly o aktivitě uživatelů uvnitř Google+. Měl jsem ale možnost probírat „plusko“ s mnoha jeho uživateli a odpověď byla ve většině stejná. „Ano, jsem na Google+, ale to je tak všechno.“ Mnoho z nich rovněž tvrdí, že Google nepřinesl nic, co by už předtím nenabídl Facebook.

Komunikace jako killer-feature

Pokud jste měli možnost navštívit Google+, možná vás příjemně překvapil čistý vzhled. Design služeb (snad s výjimkou Google Wave) je to, co Google vždy uměl. Ale ani Facebook nezůstává pozadu a v pravidelných intervalech mění svoji službu. Poslední velký redesign profilových stránek – Timeline – je velký krok kupředu, který mění podstatu původního profilu. A je krásný. Ale ani čistý design Googlu, který se rozlil do ostatních služeb, ani Timeline nejsou vlastnostmi, která budou rozhodovat o vítězství. Říká se, že Google+ může tenhle souboj vyhrát, ale Facebook ho neprohraje. Facebook přišel první a ve své době nabídl ucelený koncept s novými funkcemi. Google přinesl navíc jen dvě funkce. První jsou Kruhy, způsob třídění kontaktů, který více reflektuje vaše soukromí. Jejich novost je ale diskutabilní vzhledem k tzv. Listům, které můžete vytvářet na Facebooku.

Druhou novinkou jsou Hangouts neboli Setkání. Jde o videochat s až deseti osobami, který při veřejném spuštění Google+ v polovině září dostal ještě rozšířené funkce jako sdílení plochy na vašem počítači nebo vzájemné sledování videa s přáteli. Pokud uvážíte využití Hangouts v počítači, nejde o nic výrazně revolučního. Pokud ale přidáte mobil, můžete povolit uzdu fantazii. Je to právě kombinace textových zpráv a videokonverzací, které by mohly být hlavní výhodou Googlu. Facebook se sice spojil se Skypem, ale toto spojení je výhodné spíše pro menší ze subjektů a předpokládám, že nikdy nedojde k tak hluboké integraci (třeba v již zmíněném mobilu) jako v případě Googlu, který navíc vlastní mobilní operační systém Android nebo telefon Nexus S.

Google+ není na byznys připraven

Celé to shrnování funkcí a rozdílů mezi hlavními hráči mělo posloužit spíše k získání uceleného pohledu na problematiku. K tématu Google+ a byznysu je totiž cesta relativně daleká. Google zatím nespustil komerční profily ani možnost tvořit aplikace (s výjimkou her) a není zatím známé, kdy se tak stane a zda přítomnost značek na G+ vůbec něco změní.
Jediné „plus“, které je zatím integrováno na komerční úrovni, je tlačítko +1 u reklam ve vyhledávání a v obsahové síti Googlu, které může zviditelnit cílovou URL vaší stránky ve vyhledávání.

A ani tam si Google není jistý, proč by lidé měli na tlačítko +1 klikat. Co za to získají? Google tato data potřebuje pro relevantnější výsledky vyhledávání, ale lidé radost z této relevance nesdílí. Google přinesl velmi zajímavý projekt, který je velmi daleko z pohledu nabídnutých funkcí. Během krátké doby se dokázal zařadit do skupiny hlavních sociálních sítí. Ale pořád mám za to, že přináší něco jiného než Facebook. Ono obecně srovnávání s Facebookem nebo Twitterem mi nepřijde vhodné, protože Google možná směřuje jiným směrem. Otázkou je, zda on sám ví, kterým.