David Kirš: Za zákazníky se nehoním. Pošlu jim e-mail

David Kirš

David Kirš Zdroj: Anna Vackova

Sám se označuje za infopodnikatele, podle svých kritiků je zase jen prodejcem s internetovou bublinou. Všichni bez rozdílu pak Davidu Kiršovi přiznávají až obdivuhodnou schopnost prodat. Jsme svědky vzniku nové odnože internetového marketingu, anebo jen supervýhodného byznysu pro skupinku vyvolených?

Na prvním dojmu z Davida Kirše se podepisuje jeho úsměv. Na české poměry jím zahrnuje až v nevídané míře. Cizího překvapí častými zmínkami o ztroskotaném manželství i neskrývanou radostí ze současného vztahu. Přiznání k vlastním pocitům a pohnutkám, upřímně působící vlídné vystupování, dlouhý stisk ruky a pohled do očí jsou v českém byznysu přece jen nezvyklé.

David Kirš těmito drobnostmi vzbuzuje pochybnosti a zároveň navozuje pocit jakési blízkosti. Nelze mu upřít charisma, kdy člověka po prvním setkání napadne, že by s ním i docela rád zašel na pivo. Jezdí po světě, sleduje trendy a hýří postřehy, které mohou zburcovat nejednu Šípkovou Růženku českého marketingu. „Největším mýtem českých firem, které investují do internetu, je přesvědčení, že potřebují investovat do vyšší návštěvnosti webu. Jenže ze samotné návštěvnosti zvýšené ze dne na den o tisíc lidí zdaleka neplyne odpovídající nárůst tržeb, protože daný systém na nic takového není nastavený,“ zní jeden za všechny.

Ale zpátky ke stylu tohoto podnikatele; otázka po funkci úsměvu přivádí Davida Kirše ke spojitosti mezi byznysem a prožitkem z něj. Těžko něco namítat proti myšlence, že jakákoli činnost by měla své aktéry bavit, aby z ní vytěžili maximální přínos. Kiršův kvapně vydělaný kapitál nabízí otázku, čím se právě jeho pozitivismus liší od přístupu tisíců dalších propagátorů podnikání ve stylu „dělejte dobře, co vás baví, a zákazníci i peníze přijdou sami“.

David KiršDavid Kirš|Anna Vackova

Na to, že peníze jsou v e-mailu, jak tvrdí, přišel náhodou, když potřeboval rozeslat tisíc zpráv, a přitom neposílat spam a neobtěžovat lidi. Když našel odpověď, uvědomil si, že za tuto informaci by spousta uživatelů ráda zaplatila. A další zase za jiné informace. „Tisíce lidí by teď chtělo vědět, jak pořídit fotku, která by obsáhla i nějakou emoci, a jsou ochotni za to zaplatit,“ prohodí k fotografce o principu svého nejvýnosnějšího programu. Dobře, ale jak se dá zhlédnutím programu nahradit dekáda zkušeností?

„Kdybych vám řekl, že jsem poslední rok jenom objížděl nejlepší světové reportéry, kteří píší pro Forbes, NYT a další, a mluvil s nimi o tom, jak napsat nejlepší rozhovor, přičemž jsem z této roční práce vypreparoval deset zásadních věcí, které každý skvělý rozhovor musí obsahovat, koupil byste si ode mě program, v němž bych vás to naučil?“

Bez formuláře to nejde

Účastníci jeho školení, prezentovaného dílem jako návod, jak za krátkou dobu vydělat milion, si mají koupit doménu, pronajmout hosting a budovat si návštěvnost. Třeba pravidelnými příspěvky na blogu o vlastních aktivitách. „To na vás nabalí pozornost,“ ubezpečuje David Kirš. Růst díky tomu nemá jen návštěvnost, nýbrž i samotný blogger. Fotografovi, který by se chtěl stát expertem na reportážní fotografii, doporučuje na blogu každý týden uveřejnit článek nebo lépe instruktážní video.

„Pokud tohle vydržíte dělat dva roky, stanete se expertem v daném oboru, v tomto případě na reportážní fotografii,“ nastiňuje alternativní představu o zrodu odborníka, ale především pak svou přesvědčovací metodu pro možné zájemce o svůj virtuální seminář. Návazná série doporučení zní: vytvořit e-book, natočit několik videí a vyrukovat na trh s online programem.

„Jenom řeknete: Líbí se vám, co tady píši? Připravil jsem pro vás 14denní intenzivní program s deseti videi, z nichž se naučíte všechno, co já se učil deset let. Stojí to dva tisíce,“ rozhazuje rukama Kirš s tím, že dobrý produkt si od bloggera koupí dvě až deset procent lidí z jeho databáze. Velký důraz tento systém klade na stránky s webovým formulářem, jehož prostřednictvím dodavatel obsahu mění hodnotu za kontakt. „Kdo to nedělá, ví o správné strategii internetového marketingu velmi málo,“ rýpne si infomarketér.

Potenciální klient, který hledá informace například právě o zmíněném pořizování reportážní fotografie, má motivaci uvést do formuláře e-mail a rozšířit tak databázi o svůj kontakt. „Jakmile máte co nabídnout, záleží už jen na tom, jestli máte můj produkt, o kterém učím v Miliónovém impériu. Můj systém to zabalí a monetizuje.“ Sám Kirš využívá databázi 30 000 lidí, před dvěma lety přitom začínal se třemi sty adresami, které získal z webového formuláře na svých stránkách. Napsal tam, že jestli někoho zajímá, jak správně posílat hromadné maily a dělat e-mail marketing, ať se zaregistruje, že mu pošle e-book.

David KiršDavid Kirš|Anna Vackova

Způsoby, jak získávat databáze kontaktů a jak lidem prodat stávající vlastní zkušenosti – nebo spíše jak pro tyto činnosti nadchnout potenciální klienty, Kirš piluje na seminářích, za které zase sám platí jiným. Podle svých slov za tuto formu vzdělávání vydá milion korun ročně. Při ceně v řádu tisíců dolarů za jeden a souvisejících nákladech to tedy nutně neznamená, že by mu nezbýval čas na nic jiného. Jelikož affiliate marketing, který Kirš rozsáhle využívá, ještě nevygeneroval žádné zasloužilé veterány, musel přijít na způsob, jak se mezi hybateli mladého odvětví orientovat.

Semináře vybírá podle účasti bloggerů, kteří i po roce sledování udrží svými postřehy a videi jeho pozornost. Do světa posílá i své spolupracovníky. Jeden z nich letos navštívil konferenci o digitálním marketingu Traffic and Conversion Summit v San Francisku. Vedle propagačního videa na tuto akci ve stylu „Bobe, už se nemohu dočkat, až to vimplementuji do svého byznysu“ nebo „tomuhle říkám e-mail za 60 000 dolarů!“ je nadšení Davida Kirše spíše usedlejší povahy. Pro jeho úspěch je však určující.

Obchodník se sny

„Přenesu nadšení na další lidi a něco se stane,“ popisuje roli emocí ve svých projektech. Vychází z předpokladu, že lidský mozek funguje v určitých programech, které většinová společnost sdílí. Kdo toho využije stejně jako obchodníci a marketéři, kteří své postupy rozvíjejí sto let, může z těchto daností podle Davida Kirše těžit i ve svém podnikání.

„Kdybych vám chtěl prodat diktafon,“ sahá zpovídaný podnikatel po nejbližším příkladu, „nenabádal bych vás ke koupi nějakého modelu, ale zajímalo by mě, k čemu jej potřebujete, a snažil bych se vám ukázat, že mně jako prodejci můžete důvěřovat. Možná bychom si povídali i o vaší práci,“ vysvětluje s tím, že produkt by prodal jakoby mimochodem až na závěr rozhovoru.

Tuto schopnost přesvědčovat a prodávat s uznáním zmiňují i ti bloggeři, kteří o Kiršových programech osobního rozvoje pochybují. Podsouvat mu, že by jen obsluhoval klasickou pyramidovou hru, lze ale jen s poměrně zásadními výhradami, z nichž tou hlavní je Kiršova záruka vrácení peněz.

„Pět procent lidí mi napíše, že od mého programu očekávali něco jiného, a peníze dostanou zpět,“ ujišťuje. O tom by si zkrachovalí prodejci jistého čaje na hubnutí mohli nechat jen zdát.

Ani Kirš se ale netají tím, že sny v jeho podniku sehrávají zásadní roli. Kdo by nechtěl být milionářem? Kirš má štěstí, že s českým vstupem do eurozóny to není nijak žhavé. „K penězům vztahujeme neadekvátní očekávání, pochopí to ale jen ten, kdo je vydělá. Vydělejte svůj první milion, abychom si o tom mohli povídat,“ pracuje se symbolickou cifrou.

I když milion nikomu nezaručuje a poukazuje na to, že velké výdělky nehledě na jeho program nadále závisejí na nápadech a pracovitosti, nálepku obchodníka se sny ze sebe tak snadno nesejme. Kritici si Kirše dobírají s poukazem na to, že láká lidi na vidinu rychlého výdělku, přestože ví, že tuto vidinu si naplní jen zlomek platících. Ostatní ale o jeho programu publikují pochvalná hodnocení a doufají, že se do této sítě chytí další.

„A kdo na tom vydělá? Přece David Kirš,“ shrnuje blogger Bohuslav Hrubý. „V čem je problém? V tom, kdo návod dává, nebo v tom, kdo se jím neřídí?“ postihuje významný moment Miliónového impéria Šárka Kmochová, profesionální koučka a organizátorka prožitkových workshopů. „Možnosti máme všichni stejné, ale předpoklady nikoli. A tak uspěje jen pár nejlepších,“ dodává, co Kirš není povinen zdůrazňovat, ale každého zájemce o jeho programy by mělo napadnout.

David Kirš (1978)

Ještě před pěti lety byl dobře vydělávajícím manažerem. Spolupracoval s malými i velkými firmami jako Nokia, Danone, TomTom nebo Okay. Poté založil vlastní firmu SmartEmailing.cz. Od prodeje postupně přechází ke vzdělávání. Pořádá své vlastní semináře, přednáší na nich i na konferencích, v obchodních komorách i na vysoké škole. Průměrně týden v měsíci stráví v zahraničí.
Do jeho tréninku Miliónového impéria vstoupilo zdarma na 25 000 lidí a 1250 z nich si koupilo program za bezmála 10 000 korun. Výnos přesáhl 11 milionů za šest týdnů. Další program, EmailAcademy, je obecnější a pojednává o tom, jak využít v jakémkoli podnikání techniky online marketingu. Loni se do něj zapojilo 10 000 lidí, program za 6000 korun si koupilo 850 z nich.