Digitálnímu trendu se nevyhnou ani stravenky

V červnu jste odstartovali digitalizaci stravenek. V čem to spočívá?
Po dvaceti letech tady dochází k poměrně zajímavé změně, kterou bych označil jako revoluci na poli stravenek. Přecházíme od papíru k bezkontaktní čipové kartě Ticket Restaurant Card, která byla první předplacenou benefitní kartou na trhu a která je standardním platebním nástrojem. Vydáváme ji ve spolupráci s MasterCard. Digitál nám všem prostě zjednoduší život.
Jaké výhody mají stravenkové karty oproti klasickému papíru?
Výhody jsou pro všechny zúčastněné. Je to úspora času a administrativy pro restaurace, obchody a podobně, dále i online přehled o transakcích. Pro zaměstnavatele je to jednoznačně ekologičtější řešení, nejedná se o další papír, neničíme životní prostředí. Výhodou je i jednoduchost nabití karty. Na straně zaměstnanců je výhodou jednoznačně odlehčení peněženky a jednoduchost platby. Karta je na PIN, ale je bezkontaktní, do 500 korun není potřeba PIN zadávat.
Lidé už jsou ale kartami přesyceni, každý obchod jim nabízí své věrnostní programy, pomalu se to ani nevejde do peněženky.
Ale na této kartě mají nabité peníze. To je velký rozdíl. Navíc pokud ji ztratí, zablokují si ji a dostanou náhradu. Ve chvíli, kdy ztratí papírové stravenky, o ně nenávratně přijdou.
Dokdy budou papírové stravenky platit?
Určitou dobu poběží oba systémy, papírový i digitální, souběžně. Naše zkušenosti ze zahraničí ukazují, že ke změně nebo kompletní transformaci může dojít nejdříve za dva až tři roky.
Proč jste si pro start karty vybrali jako testovací terén Brno?
Vnímáme ho jako technologické centrum. Věděli jsme, že je tam řada firem, které o nová řešení mohou mít zájem, jejich zaměstnanci jsou zvyklí pracovat s moderními technologiemi. Brno bylo zároveň vhodné i svou velikostí. Spolupracujeme již s 1500 provozovnami a restauracemi po celé zemi, které nové řešení akceptují.
Na koho cílíte?
Na velká města a větší zaměstnavatele.
Jakým způsobem stravenkové karty komunikujete?
V prvotní fázi šlo o vysvětlovací kampaň, snažili jsme se dát o tomto novém řešení vědět. Využívali jsme PR nástroje, komunikovali jsme i formou placené inzerce. V další fázi cílíme na velká města, kde je více restaurací vybaveno platebními terminály nebo přístupem k internetu a kde jsou lidé více vybaveni chytrými telefony. Ve třetí fázi jde hodně o marketing, který podporuje obchod. Musíme jít dál a přemýšlet o tom, jak podpořit nábor restaurací, supermarketů a hypermarketů do sítě. Musíme také přemýšlet o tom, jak motivovat zaměstnance, aby si stahovali naše aplikace, aby je využívali. Je to nový produkt a nemusí to být pro každého, proto musíme dále přemýšlet i o selekci klientů.
Podílí se na vaší komunikaci nějaká agentura?
Pracujeme s několika agenturami. Klíčové je pro nás partnerství s Wundermanem v oblasti B2B i moderních technologií.
Jak probíhá kampaň v Praze?
Kampaň pro Prahu jsme začali už 1. září a stále běží. Máme billboardovou kampaň a kampaň v digitálních médiích. Jsou doplněné kampaní v metru, kde se snažíme využívat digitální, modernější nosiče. Základem je samozřejmě onlinová část. Formou textových odkazů či bannerové kampaně se snažíme budovat povědomí o našem řešení. Kromě PR, media relations a inzertní kampaně vedeme samozřejmě i kampaň na sociálních sítích. Máme facebookovou stránku Stravenky, která má nyní přes 30 tisíc fanoušků.
Jak ji propagujete?
Stránka Stravenky fungovala již dříve, ale spíš jako zábavná funpage o jídle. Nyní se z ní stal marketingový nástroj, má cíl přilákat lidi, ukázat, že jsou tu nové možnosti. Uvažujeme tedy o tom, jak ji více propagovat. V současné době celkově hodně měníme přístup k moderním digitálním médiím. Velkou změnou je pro nás to, že už nejsme tolik B2B. Dneska máme produkty, které můžeme stále více komunikovat s konečným zaměstnancem. Tento přístup jsme vyzkoušeli loni na podzim, když jsme na trh uváděli Ticket Junior, kde bylo těžké jít klasickou formou B2B.
Takže online pohltil i svět benefitů?
Obecně marketingovou strategii nám nejvíce ovlivňuje online. Je to trend, kterému se nevyhneme. Dalším trendem je mobilita, mobilní aplikace. Mobilní platby se nás také dotknou.
Všechny tyto novinky jsou ale možné jen v restauraci či v obchodě, který je vybaven Wi-Fi. Berete v potaz menší města či venkov?
Samozřejmě jsme monitorovali trh a potenciální zájem o toto řešení. Na základě toho jsme se pak rozhodli, že touto cestou půjdeme, že budeme naše produkty digitalizovat. V současné době je v České republice zhruba 80 procent všech restaurací vybaveno nějakým přístupem k internetu, ale přitom pouze dvě pětiny restaurací mají standardní bankovní platební terminál.
I pro restaurace bez terminálu však máme řešení. Jde o akceptaci karty přes mobilní telefon vybavený NFC a naší aplikací E-Pay by Edenred. Situace je samozřejmě horší v regionech než ve velkých městech, proto jsme začali v Brně a následně směřujeme do Prahy a snažíme se jít nejprve do velkých měst.
Máte signály od konkurence, že půjde také digitálním směrem?
Z mediálních zpráv víme, že o tom uvažují také, že půjdou tímto směrem. Tento trend pohltil celý svět. Jsou země, kde ani papírové poukázky neměli a šli rovnou na digitál.