Dovolená 2016: Strach je mocnější než peněženka

Letos se podle prodejců zájezdů nevyplatí čekat s nákupem dovolené na poslední chvíli.

Letos se podle prodejců zájezdů nevyplatí čekat s nákupem dovolené na poslední chvíli. Zdroj: Repro Strategie

Ještě nedávno o letní dovolené rozhodovala cena. Letos je hlavním kritériem i nejspolehlivějším lákadlem osobní bezpečnost.

Zatímco v předchozích letech byla v oblibě cenově lákavá dovolená v hotelových resortech zemí severní Afriky, letos jsou čeští turisté k Tunisku či Egyptu rezervovaní. Vracejí se do Evropy, a někteří se dokonce řídí příslovím, že všude dobře, doma nejlíp.

„Od místa své dovolené chceme zejména klid a bezpečí, vracíme se proto k tradičním ověřeným destinacím v Evropě. Velký zájem je třeba o Rakousko – buď je přímo cílem hlavní letní dovolené, nebo se tu stavíme na pár nocí po cestě z Chorvatska,“ řekl Strategii Viliam Sivek, předseda Asociace cestovních kanceláří ČR.

Zrovna Chorvatsko se poklesu počtu turistů obávat nemusí. Podle některých předpovědí bude letos doslova praskat ve švech. Pro mnohé milovníky moře má nejenom punc dopravní i finanční dostupnosti, ale hlavně relativní bezpečnosti, což je dnes hlavní eso v rukávě.

„Obecně je větší zájem o tradiční evropské lokality, jako je právě Chorvatsko, Itálie a Španělsko. A přestože Chorvatsko a Itálie byly v minulých letech doménou individuální turistiky, letos registrujeme nárůst zájmu o tyto destinace i v rámci organizovaného cestovního ruchu,“ sdělil Strategii Michal Tůma, marketingový ředitel cestovní agentury Invia.cz.

Mnohem větší důraz na bezpečnou destinaci potvrzuje i marketingový ředitel cestovní kanceláře Alexandria Petr Šatný. „Destinace je jednoznačně důležitější než dříve. V minulých letech spousta zákazníků přišla s poptávkou typu ,Chceme hezkou all inclusive dovolenou pro rodinu s dětmi, aby tam byl dětský klub a animační programy‘. Dnes stejný zákazník začne svou poptávku větou ,Chceme rodinnou dovolenou, ale nechceme tam a tam‘.“ To je situace, se kterou se setkáváme v podstatě poprvé. All inclusive, dětské kluby, animace, to samozřejmě je důležité i nadále, ale destinace se dostala na první místo,“ vysvětlil Šatný.

Kdo váhá, prováhá

Hitem sezony, alespoň pokud jde o dovolenou s leteckou dopravou, bude letos podle Šatného Bulharsko. „Zde máme velký nárůst a v tuto chvíli je jasné, že budeme muset naše už tak obrovské kapacity ještě navyšovat,“ prozradil.

Comeback nicméně zažije i Španělsko. Oblíbená destinace druhé poloviny devadesátých let 20. století se postupně dostávala do stínu zemí jako Turecko, Egypt, Tunisko či Řecko. Letos ale opět zazáří. Spolu s Bulharskem, které je o něco levnější, se Španělsko umísťuje na předních příčkách prodeje většiny cestovních agentur. „Klienti poptávají v letošní sezoně nejvíce Španělsko, Portugalsko, Itálii, Korsiku a Chorvatsko,“ uvedla pro Strategii Alena Pilná, ředitelka prodeje CK Firo-Tour.

LasturyLastury | archiv

Hotely v těchto zemích se rychle plní, což se promítá i do rostoucích cen zájezdů u cestovních kanceláří. Letos se proto podle prodejců zájezdů nevyplatí čekat s nákupem dovolené na poslední chvíli. Ceny dramaticky neklesnou, lidé přesto váhají. Důvodem není ani tak cena jako strach z teroristů, uprchlíků, virů a jiných bezpečnostních rizik, které na ně dnes a denně útočí z médií.

„Je pravděpodobné, že čeští turisté ve větší míře ponechávají nákup dovolené na poslední chvíli. Očekáváme, že v důsledku toho bude zahájena sezona prodeje last minutů dříve než loni. Nejspíše již teď v květnu. Nabídka bude díky tomu bohatší, budeme poskytovat zajímavější slevy,“ připustil Michal Tůma z Invia.cz.

Stačí šeptanda

Atraktivní nabídky se budou týkat zejména Turecka, kterému letos hrozí velká turistická porážka. Naopak destinace jako Španělsko, Kanárské ostrovy či Kréta budou v last minutech dostupné jen velmi omezeně. Podle Aleny Pilné část klientů i tak vyčkává a bude zájezd kupovat na poslední chvíli. „Pak je ale nutné počítat s tím, že výběr destinací a kapacit bude omezenější, některé destinace jsou již téměř vyprodané,“ dodává Pilná. Obliba Bulharska i Španělska roste i mezi turisty z Německa, Anglie, Ruska, Polska a mnoha dalších zemí. Kapacity těchto zemí však nejsou nafukovací.

Skoro by se chtělo říci, že cestovní kanceláře letos ani nepotřebují masivní reklamní kampaně. Stačit by jim mohla osvědčená šeptanda, tedy takové to „jedna paní povídala, že tam a tam je bezpečno“. Nicméně tradiční kampaně na internetu a v televizi prodejci zájezdů i přesto spouštějí. Posílí především online, naopak lehce slabší bude letos print. Samozřejmostí je podpora v místě prodeje, tedy především na pobočkách, ale i u provizních prodejců. Některé cestovní kanceláře zase chystají různé rozhlasové soutěže či ranní show.

Ráj kempařů

Nebývalý zájem letos zažívají poznávací zájezdy, zejména do mimoevropských destinací, například do Číny, na Srí Lanku, do států Jižní Ameriky či na Island.

Žhavou novinkou letošního léta, velkou měrou právě kvůli bezpečnostní situaci ve světě, je ovšem posílení domácí turistiky. Řada Čechů se letos chystá strávit dovolenou ve své domovině.

CzechTourism dělá všechno pro to, abychom místo na výlet k moři vyrazilil na neobvyklá místa u nás doma - třeba do Velké Bukové u KřivoklátuCzechTourism dělá všechno pro to, abychom místo na výlet k moři vyrazilil na neobvyklá místa u nás doma - třeba do Velké Bukové u Křivoklátu | Repro Strategie CzechTourism dělá všechno pro to, abychom místo na výlet k moři vyrazilil na neobvyklá místa u nás doma - třeba do Velké Bukové u Křivoklátu.

K návratu trávení volného času v tuzemsku přispěla i rozsáhlá komunikační kampaň agentury CzechTourism. Projekt „Česko – naše destinace“ byl realizován v poslední třetině loňského roku. V první fázi představil možnosti trávení volného času v tuzemsku v létě, druhá fáze byla zaměřena na zimní období. Komunikace probíhala v televizi, tisku, prostřednictvím venkovní reklamy a na internetu.

Z monitoringu efektivity kampaně, který provedla společnost Median, vyplývá, že díky masivnímu nasazení a kombinaci mediatypů kampaň zasáhla prakticky celou českou populaci. „Působila dobře na vnímání České republiky jako destinace, která nabízí zajímavé přírodní lokality a dosud neobjevená, unikátní místa, což bylo jedním z hlavních komunikačních témat,“ uvedla Martina Fišerová, tisková mluvčí CzechTourism.

Propagaci domácí turistiky nepřímo pomáhají i různé slevové portály, díky nimž Češi jezdí v rámci ČR častěji na kratší dovolené, mimo hlavní turistickou sezonu, a zejména poznávají nové destinace. Více než třetina Čechů alespoň jednou nakoupila domácí dovolenou přes slevový portál.

Česko si jako cíl své dovolené vybírají stále častěji i zahraniční turisté. Tak například Holanďané ocenili Českou republiku na cestovatelském portálu Zoover jako nejlepší evropskou destinaci pro kempování.

Test pro hoteliéry

Většina českých hotelů a penzionů už nyní hlásí velký nárůst poptávky. Rozšiřování „české“ nabídky připouštějí i cestovní kanceláře, pro které ještě před rokem nebylo Česko nijak zajímavé.

„Cestovní agentura Invia.cz má aktuálně v nabídce přes 170 tisíc pobytů po České republice. Poptávka po dovolené v rámci České republiky se meziročně zvýšila. Dovolená v tuzemsku byla v loňském roce na 11. místě žebříčku oblíbenosti destinací, letos je Česká republika už sedmou nejoblíbenější zemí českých turistů. Za dovolenou na našem území utrácejí klienti cestovní agentury Invia 3768 Kč na osobu,“ upřesnil Tůma. Největší zájem je o Krkonoše a jižní Moravu, dále o Šumavu či Jeseníky.

České hotely i restaurace tak letos čeká poměrně náročná zkouška. Český turista se totiž už nespokojí jen s jednoduchým ubytováním se snídaní. Očekává přinejmenším tří- až čtyřhvězdičkový hotel a k tomu jako bonus wellness a různá sportoviště. Pokud hoteliéři uspějí, čekají je v příštích letech žně. Pokud zaváhají, vlak jim ujede – třeba do nedalekého Rakouska či Maďarska.