Edelman výzkum: důvěra v média v Česku poklesla

digitální média (ilustrační foto)

digitální média (ilustrační foto) Zdroj: shutterstock

Mezinárodní studie o důvěryhodnosti osob a institucí Edelman Trust Barometr ukázala, že zatímco ve světě se situace po roce 2012 relativně stabilizovala, v České republice se obecná skepse vůči většině zdrojů ještě více prohloubila. Poklesla důvěra v nevládní organizace i média a vůbec největší propad zaznamenal byznys.

Důvěra lidí v České republice a na Slovensku zůstává pod světovým průměrem v případě všech zkoumaných institucí. Největší rozdíl je u médií, kterým v globálním měřítku věří více než polovina respondentů, v Česku ale jen 27 procent a na Slovensku ještě méně – 23 procent. Důvodem, proč důvěra v média ve světě stabilně roste je zejména mediální diverzifikace a mediální pokrytí skandálů.

Slovensko zůstává celkově na chvostu žebříčku všech zkoumaných zemí zůstává stejně jako v roce 2012. Skepse se u našich východních sousedů meziročně prohloubila o 7 procent na 30 procent. Česká republika s propadem o 10 procent (ze 49 na 39) obsadila předposlední příčku a společně se Slovenskem, Ruskem, Japonskem a Tureckem se zařadila mezi nejpesimističtější země.

Barometr 1Barometr 1

Edelman Trust Barometr je celosvětový průzkum, který zjišťuje důvěru lidí ve firmy, média a NGOs. Letos se konal již třináctým rokem a probíhal v 28 zemích světa, včetně doplňujícího průzkumu v ČR a SR. Edelman Trust Barometer se zaměřuje zejména na sledování názorů a postojů tzv. informované veřejnosti. Tu představují lidé s VŠ vzděláním, jejichž příjem se pohybuje v horním kvartilu jejich věkové skupiny, kteří sledují hospodářské zprávy nebo média a otázky veřejné politiky alespoň několikrát týdně.